ترجمه تخصصی مقالات انگلیسی

ترجمه تخصصی مقالات رشته های فنی مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، پزشکی، حقوق

ترجمه تخصصی مقالات انگلیسی

ترجمه تخصصی مقالات رشته های فنی مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، پزشکی، حقوق

در این وبلاگ، مطالب و مقالات علمی برای رشته های مختلف دانشگاهی، منتشر خواهد شد

۲ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

۰۱
شهریور
۰۲

ایمنی آتش سوزی در ساختمان های مسکونی

ابلاغیه عملکرد ساختمان

آتش‌سوزی یک خطر همیشگی برای ساکنان ساختمان است. درک و به‌کارگیری الزامات کد، ایمنی ساکنین را بدون توجه به مصالحی که برای ساخت یک ساختمان استفاده می‌شود، افزایش می‌دهد. این بولتن اصول ایمنی در برابر آتش را توضیح می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه ساختمان‌های اسکلت چوبی الزامات آیین‌نامه ایمنی در برابر آتش را برآورده می‌کنند.

 

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی عمران

 

  1. مقدمه

 از زمانی که ساخت اسکلت چوبی برای اولین بار در اوایل دهه 1800 مورداستفاده قرار گرفت، مردم آمریکای شمالی توسعه‌یافته‌اند و با فناوری ساختمان‌های چوبی پناه گرفته‌اند - از خانه‌های تک خانواده و پیشرفت در طول دهه‌ها به ساختمان‌های آپارتمانی و خانه‌های شهری بزرگ‌تر و چندطبقه. درواقع، بیش از 90 درصد از 1.5 میلیون خانه ساخته‌شده در آمریکای شمالی هرسال با استفاده از اسکلت چوبی ساخته می‌شوند. ساخت اسکلت چوبی بالاترین استانداردهای مسکن را برای مردم آمریکای شمالی فراهم می‌کند.

دلایل زیادی برای موفقیت سیستم قاب چوبی وجود دارد:

ساخت آن آسان است

دارای سابقه ثبت‌شده است

ارزش عالی ارائه می‌دهد

نسبت مقاومت به وزن بالایی دارد

دارای انرژی کارآمد است

یکی از ایمن‌ترین سیستم‌های ساختمانی در شرایط شدید مانند زلزله است

چوب یک منبع تجدیدپذیر فراوان است

علاوه بر این، ساخت‌وسازهای مدرن با قاب چوبی سطح قابل مقایسه‌ای از ایمنی آتش‌سوزی را با ساخت‌وسازهای غیرقابل‌احتراق فراهم می‌کند. این بولتن فنی برخی از اصول اولیه ایمنی آتش‌سوزی را موردبحث قرار می‌دهد و برخی از افسانه‌ها را در مورد اینکه چه چیزی ساختمان‌های مسکونی را برای خانه‌های تک خانواده و ساختمان‌های مسکونی چند خانواده ایمن می‌کند، از بین می‌برد.

  1. ایمنی آتش‌سوزی تعریف‌شده

قانون ملی ساختمان کانادا  (NBCC) ایمنی آتش‌سوزی را این‌گونه تعریف می‌کند: «هدفی برای کاهش احتمال اینکه فردی در یک ساختمان یا مجاور آن در معرض خطر آتش‌سوزی غیرقابل‌قبول درنتیجه طراحی و ساخت ساختمان قرار گیرد».

به عبارت ساده‌تر، ایمنی آتش‌سوزی کاهش احتمال آسیب به زندگی درنتیجه آتش‌سوزی در ساختمان است.  اگرچه پتانسیل کشته شدن یا مجروح شدن در آتش‌سوزی را نمی‌توان به‌طور کامل از بین برد، ایمنی آتش‌سوزی در یک ساختمان را می‌توان از طریق ویژگی‌های طراحی ساختمان اثبات‌شده به‌منظور به حداقل رساندن خطر آسیب به افراد ناشی از آتش‌سوزی تا حد ممکن به دست آورد.

طراحی یک ساختمان برای اطمینان از حداقل خطر یا برآوردن سطح ایمنی در برابر آتش‌سوزی، پیچیده‌تر از بررسی ساده این است که چه مصالح ساختمانی در ساخت ساختمان استفاده می‌شود. فاکتورهای زیادی باید در نظر گرفته شود ازجمله کاربری ساختمان، تعداد ساکنین، اینکه در صورت آتش‌سوزی چقدر راحت می‌توانند از ساختمان خارج شوند و چگونه می‌توان آتش را مهار کرد.

هیچ روش کاملاً تعریف‌شده‌ای برای ارزیابی ایمنی جان در برابر آتش‌سوزی در ساختمان‌ها وجود ندارد. ایمنی زندگی یک مفهوم است و هیچ فرمولی نمی‌تواند تشخیص دهد یا تضمین کند که یک ساختمان از آتش در امان است.

راهنمای حفاظت از آتش، انجمن ملی حفاظت از آتش

  1. به حداقل رساندن خطر آتش‌سوزی

انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) با به‌کارگیری اصولی که در درخت مفاهیم ایمنی آتش‌سوزی 8 (شکل 1) گنجانده‌شده است، یک رویکرد اساسی برای به حداقل رساندن خطر آتش‌سوزی ایجاد کرد. به‌منظور دستیابی به هدف اساسی ایمنی زندگی، درخت مفاهیم ایمنی آتش‌سوزی ترکیبی از اقدامات در نظر گرفته‌شده برای موارد زیر را اعمال می‌کند:

جلوگیری از آتش‌سوزی

تشخیص آتش‌سوزی

به افراد زمان برای خروج اختصاص دهید

گسترش آتش‌سوزی را به حداقل برسانید

تسهیل اطفای حریق

اکثر الزامات ایمنی آتش‌سوزی مندرج در آیین‌نامه‌های ساختمانی معمولاً می‌توانند تحت یک یا چند مورد از اقدامات درخت ایمنی آتش‌سوزی طبقه‌بندی شوند. دو اصل اساسی درخت مفاهیم ایمنی آتش برای به حداقل رساندن خطر عبارت‌اند از:

جلوگیری از آتش‌سوزی

مدیریت تأثیر آتش.

جلوگیری از آتش‌سوزی

  بدیهی است که جلوگیری از شروع آتش‌سوزی در وهله اول یک هدف ایمنی مهم است.  اگرچه هرگز نمی‌توان به‌طور کامل از پیشگیری از آتش‌سوزی اطمینان حاصل کرد، شانس جلوگیری از آتش‌سوزی با اطمینان از موارد زیر افزایش می‌یابد:

طراحی و ساخت با قوانین ساختمان مطابقت دارد

عملیات مطابق با مقررات مندرج در کدهای آتش‌سوزی است

این کدها صرف‌نظر از نوع مصالحی که برای ساخت ساختمان استفاده می‌شود، برای همه ساختمان‌های مسکونی اعمال می‌شود.

برخی از ویژگی‌های کد موردنیاز برای به حداقل رساندن خطر اشتعال آتش در نظر گرفته‌شده است. به‌عنوان‌مثال، سیستم‌های الکتریکی باید بر اساس کد ملی برق مرجع نصب شوند تا اشتعال آتش از منابع الکتریکی به حداقل برسد. عوامل اصلی برای اطمینان از شروع نشدن آتش‌سوزی به عملکرد یک ساختمان مربوط می‌شود. مقررات آتش‌سوزی الزامات ایمنی آتش‌سوزی را در طول استفاده از تأسیسات تعیین می‌کند. در کانادا، کد ملی آتش‌سوزی مدلی برای مقررات محلی آتش‌سوزی است، و در ایالات‌متحده، مقررات ایالتی یا محلی معمولاً به کد ایمنی زندگی یا کد پیشگیری از آتش‌سوزی NFPA اشاره می‌کند. نمونه‌ای از اقدامات پیشگیری از حریق الزامی برای جداسازی مواد قابل‌احتراق (مانند زباله) از کوره‌ها و سایر دستگاه‌های تولیدکننده حرارت است.

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی عمران

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی عمران

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی عمران

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی عمران

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی عمران

 

 

شکل 1 درخت مفاهیم ایمنی آتش‌سوزی

مدیریت شدت آتش

مدیریت تأثیر آتش جلوگیری از آتش‌سوزی اولین خط دفاعی در ایمنی آتش‌سوزی است. دومین خط دفاعی، اگر احتراق رخ دهد، مدیریت شدت آتش و به حداقل رساندن خطر است. دو روش اصلی برای مدیریت شدت آتش‌سوزی، مدیریت افراد در معرض آتش و مدیریت خود آتش است. مدیریت افراد در معرض به معنای بیرون آوردن ساکنان از ساختمان و دور کردن آن‌ها از خطر قبل از آسیب دیدن است. بیشتر جراحات یا مرگ‌ومیر ناشی از دودهای سمی ناشی از دود است، بنابراین مهم است که مردم به‌سرعت نسبت به آتش‌سوزی هشدار داده شوند و سپس با خروج از ساختمان از خطر خارج شوند. قوانین ساختمانی مستلزم تأسیسات یا سیستم‌های ساختمانی است که با تسهیل فرار افراد، قرار گرفتن در معرض آتش را محدود می‌کنند. اقدامات ایمنی در برابر آتش‌سوزی در این دسته عبارت‌اند از:

آشکارسازها  و یا سیستم‌های اعلام حریق برای هشدار دادن به مردم و وادار کردن آن‌ها به تخلیه

باز شدن پنجره‌ها و درها برای امکان فرار افراد یا فراهم کردن دسترسی برای آتش‌نشان‌ها برای تخلیه مردم

خروجی‌هایی مانند راهروها و پله‌ها برای امکان تخلیه ایمن مردم

مدیریت آتش شامل اقداماتی است که برای محدود کردن گسترش و شدت آتش‌سوزی در نظر گرفته‌شده است. در ساختمان‌های کوچک‌تر، این کار می‌تواند به‌سادگی اطمینان از وجود یک کپسول آتش‌نشانی باشد. در ساختمان‌های بزرگ‌تر، مانند ساختمان‌های آپارتمانی چندطبقه، مدیریت حریق پیچیده‌تر و حیاتی‌تر می‌شود. در یک ساختمان مسکونی چند خانواده، ویژگی‌های ایمنی آتش‌سوزی داخلی مرتبط با مدیریت آتش شامل موارد زیر است:

دیوارها و کف های مقاوم در برابر آتش برای مهار آتش در یک واحد مسکونی ساخته‌شده

دیوارها و کف‌های مقاوم در برابر آتش ساخته‌شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که اعضای سازه‌ای در زیر حمله آتش به مدت کافی به کار خود ادامه می‌دهند تا افراد بتوانند فرار کنند یا تخلیه شوند

محدودیت در اشتعال‌پذیری دیوارها، سقف و کف و کاهش پتانسیل رشد آتش در یک اتاق

سیستم‌های آبپاش نصب‌شده برای کنترل یا خاموش کردن آتش

این اقدامات به سرنشینان زمان بیشتری برای آگاهی از آتش‌سوزی و فرار از خطر می‌دهد.  تمام اقدامات پیش‌گفته مربوط به مدیریت افراد در معرض آتش‌سوزی و مدیریت خود آتش در ساختمان‌ها برای به حداقل رساندن خطر، صرف‌نظر از نوع مصالح ساختمانی در ساختمان استفاده می‌شود.

  1. الزامات کد ساختمان

یک سازنده یا طراح که ایمنی آتش‌سوزی در یک ساختمان مسکونی را در نظر می‌گیرد باید تعادل پیچیده‌ای از اقدامات را در نظر بگیرد که بسیاری از آن‌ها در ساختمان و کدهای آتش‌سوزی وجود دارد تا به حداقل خطر برای ساکنان محل سکونت برسد. در کانادا، NBCC1 مدلی برای مقررات ساختمانی استانی یا شهرداری است. در ایالات‌متحده، علاوه بر سه کد منطقه‌ای مدل ساختمانی، کد بین‌المللی ساختمان (IBC)  اخیراً منتشرشده اکنون گزینه‌ای است که می‌تواند توسط حوزه‌های قضایی ایالتی و محلی ارجاع داده شود. اقدامات ایمنی مشخص‌شده در آیین‌نامه‌های ساختمانی برای طراحی ساختمان‌ها با توجه به‌اندازه ساختمان و همچنین نحوه استفاده از ساختمان متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، استادیوم‌های سرپوشیده که هزاران نفر را در خود جای می‌دهند، به سیستم‌های پیچیده ایمنی آتش‌سوزی ازجمله سیستم‌های کنترل دود و سیستم‌های آب‌پاش نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که می‌توان تعداد زیادی از سرنشینان را تخلیه کرد. ساختمان‌های آپارتمانی بلند دارای الزامات مشابهی برای آبپاش‌ها و سایر اقدامات کنترل دود هستند. از سوی دیگر، ساختمان‌های کوچک‌تر مانند خانه‌های تک‌خانواده، که ساکنان کمتری دارند که می‌توانند به‌راحتی تخلیه شوند، به پیچیدگی طراحی و سیستم‌های ایمنی نیاز ندارند.

مطالعات تحقیقاتی که علل اصلی مرگ‌ومیر در ساختمان‌های مسکونی را بررسی می‌کنند، به این نتیجه رسیدند که تنها 0.2 درصد از مرگ‌ومیرها به آتش‌سوزی‌هایی نسبت داده می‌شود که در آن کف یا دیوار فروریخته است.  این مطالعات همچنین نشان می‌دهد که محتویات قابل‌احتراق اولین موادی هستند که در آتش‌سوزی‌های مسکونی مشتعل می‌شوند و دود و گرمای تولیدشده توسط این محتویات سوزان باعث حدود 90 درصد مرگ‌ومیرها می‌شود.

 

 

شکل 2 ساخت و ساز مسکونی چهارطبقه چوبی

الزامات ایمنی در برابر آتش برای خانه‌های تک خانواده در کدهای ساختمانی مدل کانادا و ایالات‌متحده صرف‌نظر از نوع ساخت‌وساز مورداستفاده یکسان است. این الزامات بر حصول اطمینان از اینکه ساکنان می‌توانند در صورت وقوع آتش‌سوزی تخلیه شوند تمرکز می‌کنند زیرا تحقیقات نشان داده است که محتویات ساختمان است که بیشترین خطر آتش‌سوزی را ایجاد می‌کند. آیین‌نامه‌های ساختمانی به هیچ سطح مشخصی از مقاومت سازه‌ای در برابر آتش‌سوزی برای کف و دیوار خانه‌ها نیاز ندارند. به‌طورمعمول، خانه‌ها با تخته دیواری گچی معمولی (دیوار خشک) ساخته می‌شوند که ذاتاً حداقل محافظت در برابر آتش را برای مجموعه‌های سازه‌ای فراهم می‌کند. حتی بدون حداقل مقاومت در برابر آتش‌سوزی برای کف و دیوار خانه‌های تک خانواده، آتش‌سوزی سازه یا فروریختن سازه نقش عمده‌ای در مرگ‌ومیر و صدمات رخ می‌دهد.

NBCC اجازه می دهد تا ساختمان های مسکونی چند خانواده تا ارتفاع سه طبقه با استفاده از هر نوع مصالح ساختمانی ساخته شوند. اقدامات ایمنی شامل الزام کف ها و دیوارهای جداکننده آپارتمان ها به درجه مقاومت در برابر آتش است. با بزرگ‌تر شدن ساختمان‌ها، NBCC به اقدامات ایمنی بیشتری مانند سیستم‌های اسپرینکلر و درجه‌بندی مقاومت بالاتر در برابر آتش در سازه باربر نیاز دارد. این نشان دهنده افزایش خطر داشتن ساکنین بیشتر و طبقات بیشتر برای پایین آمدن آنها برای تخلیه است. NBCC الزام می کند که ساختمان های مسکونی چهار طبقه پاشیده شوند و سازه دارای درجه مقاومت در برابر آتش سوزی یک ساعته باشد، صرف نظر از اینکه سازه چوبی، فولادی یا بتنی باشد. ساختمان های بلند آپارتمانی به دلیل زمان لازم برای هشدار و تخلیه ساکنان خطر بیشتری دارند. اگرچه NBCC الزام می کند که سیستم های ساختاری باربر غیر قابل احتراق باشند، الزامات سختگیرانه از جمله آبپاش ها یا سایر اقدامات کنترل دود همراه با الزامات مقاومت در برابر آتش بسیار بالاتر نیز باید برآورده شوند.

  1. آمار تلفات آتش سوزی

 در کانادا، 85 درصد مرگ و میر ناشی از آتش سوزی در ساختمان های مسکونی رخ می دهد که اکثریت آنها خانه های تک خانواده هستند. با توجه به اینکه کانادایی ها بیش از دو سوم وقت خود را در خانه سپری می کنند و بخش قابل توجهی از زمان خود را در خواب می گذرانند، تعجب آور نیست و بنابراین به دلیل کاهش آگاهی در معرض خطر بیشتری قرار دارند. تعداد بالای تلفات آتش سوزی در منازل مسکونی گاهی به اشتباه با استفاده گسترده از اسکلت چوبی در ساخت و سازهای مسکونی مرتبط است. بررسی آمار تلفات آتش سوزی سالانه در کانادا و ایالات متحده این افسانه را از بین می برد.

تجربه کانادایی

 شکل 3 نشان می دهد که مرگ و میر ناشی از آتش سوزی در کانادا در دو دهه گذشته کاهش یافته است. این امر عمدتاً به دلیل افزایش استفاده از آشکارسازهای دود، بهبود در سیستم‌های الکتریکی و گرمایشی، تغییر در عادات سبک زندگی ساکنان (عدم استعمال دخانیات / کاهش مصرف الکل / صرف غذا در بیرون) و آگاهی عمومی (برنامه‌های آموزشی) است.

 

شکل 3 میزان مرگ و میر سالانه آتش سوزی به ازای هر 100000 ساکن

تاثیر نوع ساختمان مسکونی جدول 1 شامل داده هایی در مورد مرگ و میر آتش سوزی های مسکونی در کانادا از 1993-1995 است. داده ها تفاوت معنی داری را در مقایسه میزان مرگ و میر و صدمات برای خانه های 1 و 2 خانوادگی (معمولاً اسکلت چوبی) و نرخ سایر انواع ساختمان های مسکونی مانند ساختمان های آپارتمانی و هتل/متل چند خانواری با ارتفاع کم و بلند (معمولاً فولادی یا بتنی) را نشان میدهد.

جدول 1 تلفات آتش سوزی در ساختمان های مسکونی کانادا برای 1993-1995

تصرف

آتش سوزی ها

مرگ و میر

مرگ و مبر بر100 آتش سوزی

صدمات

* صدمات بر100 آتش سوزی

 

 

 

 

 

 

1 & 2 خانوار

51,423

609

1.18

3,999

7.78

آپارتمان

17,677

181

1.02

2,396

13.65

پانسیون

812

23

2.83

193

23.77

هتل

803

7

0.87

101

12.58

متل

293

4

1.37

24

8.19

خوابگاه

195

0

0.00

6

3.08

خانه متحرک

2,326

53

2.28

112

4.82

متفرقه

3,784

34

0.90

164

4.33

جمع

77,313

911

1.18

6,995

9.05

 

 

اثر اقلام برای بار اول مشتعل شدن

جداول 2 و 3 نشان می دهد که محتویات و اثاثیه، اقلامی هستند که برای اولین بار شعله ور می شوند و نماینده مرگبارترین آتش سوزی ها هستند.

جدول 2 رکورد سالانه تلفات آتش سوزی برای خانه های تک خانواده - مواردی که برای اولین بار مشتعل شدند

مورد اول مشتعل شده

مرگ و مبر بر100 آتش سوزی

 صدمات بر100 آتش سوزی

(لیست تکمیل نشده)

   

مبلمان روکش شده

5.11

9.24

تشک یا ملافه

1.94

7.48

فرم های چندگانه

1.94

4.47

گاز یا مایع

1.47

8.61

پوشش کف

1.32

3.88

اعضای ساختاری

0.75

1.78

 

جدول 3 رکورد سالانه تلفات آتش سوزی برای ساختمان های آپارتمانی 1-4 طبقه - موارد اولیه مشتعل شده

مورد اول مشتعل شده

مرگ و مبر بر100 آتش سوزی

صدمات بر100 آتش سوزی

(لیست تکمیل نشده)

 

 

مبلمان روکش شده

4.16

15.73

تشک یا ملافه

2.16

12.21

فرم های چندگانه

1.91

10.00

دیوارپوش داخلی

1.65

6.53

گاز یا مایع

1.56

10.94

اعضای ساختاری

1.38

4.94

 

 

اثر ساخت و ساز

جداول نوع 4 و 5 نشان می دهد که هیچ نشانه روشنی در اطلاعات تلفات آتش سوزی وجود ندارد که خطر آتش سوزی به طور قابل توجهی در هر نوع ساخت و ساز بیشتر باشد.

جدول 4 مرگ و میر و جراحات مسکونی بر اساس نوع ساخت و ساز - زمانی که آتش سوزی به کل سازه گسترش می یابد

 

مرگ و مبر بر100 آتش سوزی

 صدمات بر100 آتش سوزی

 

نوع ساخت و ساز

مسکن های 1 و 2 خانوار

آپارتمانها

مسکن های 1 و 2 خانوار

آپارتمانها

 

الوار سنگین

1.70

3.35

 

2.70

5.69

 

مقاوم در برابر آتش

2.08

4.10

 

4.62

18.80

 

محافظت نشده غیر قابل احتراق

2.23

5.69

 

4.01

13.15

 

قاب چوبی محافظت شده

2.95

3.28

 

6.39

13.52

 

معمولی محافظت نشده

2.97

4.00

 

6.03

13.15

 

معمولی محافظت شده

3.00

4.62

 

6.80

14.30

 

قاب چوبی محافظت نشده

3.00

4.07

 

5.31

11.65

 

محافظت شده غیر قابل احتراق

3.72

4.62

 

5.22

21.00

 

سایر

4.01

15.00

 

5.60

25.00

 

جدول 5 تلفات و جراحات مسکونی بر اساس نوع ساخت و ساز - همه آتش سوزی ها

 

 

 

 

 

نوع ساخت و ساز

مرگ و مبر بر100 آتش سوزی

 صدمات بر100 آتش سوزی

 

مسکن های 1 و 2 خانوار

آپارتمانها

مسکن های 1 و 2 خانوار

آپارتمانها

 

مقاوم در برابر آتش

.60

.60

2.90

5.85

 

محافظت شده غیر قابل احتراق

.68

.70

3.45

6.90

 

قاب چوبی محافظت شده

.71

.70

3.95

6.32

 

الوار سنگین

.80

.52

2.08

4.30

 

معمولی محافظت شده

.80

.84

4.37

6.32

 

محافظت نشده غیر قابل احتراق

.71

.83

3.00

5.45

 

معمولی محافظت نشده

.92

.97

4.01

6.01

 

قاب چوبی محافظت نشده

.95

1.07

3.32

5.95

 

سایر نوع ساخت و ساز

1.45

1.91

3.88

5.00

 

                               

 

نکات جداول 4 و 5:

  1. Protected Construction دارای دیوارهای خارجی، دیوارهای باربر داخلی، دیوارهای مهمانی، کف و سقف است که دارای حداقل درجه مقاومت در برابر آتش سوزی یک ساعته هستند.

2. ساختمان مقاوم در برابر آتش دارای عناصر ساختمانی باربر غیر قابل احتراق با درجه مقاومت بالا در برابر آتش، معمولاً دو تا سه ساعت است.

3. ساخت و ساز معمولی دارای دیوارهای خارجی بنایی است. کف، دیوارهای داخلی و سقف ها می توانند اسکلت چوبی باشند.

6. چوب در مقایسه با فولاد و بتن

ایمنی ساختمان در برابر آتش بسیار پیچیده تر از این است که مواد قابل احتراق یا غیر قابل احتراق باشند - ویژگی های کل سیستم باید در نظر گرفته شود. اگرچه چوب یک ماده قابل احتراق است، اما هنگام سوختن، لایه ای از زغال سنگ ایجاد می شود که به محافظت از چوب و حفظ استحکام و یکپارچگی ساختاری چوب در داخل کمک می کند. به همین دلیل است که یک سیستم چوبی سنگین را می توان در معرض دید قرار داد و همچنان به درجه مقاومت در برابر آتش تا 90 دقیقه دست یافت. دیوارها، کف‌ها و سقف‌های قاب چوبی با استفاده از قاب‌های چوبی معمولی، خرپاهای چوبی و تیرچه‌های چوبی I را می‌توان برای ارائه درجه‌بندی مقاومت در برابر آتش تا ۲ ساعت طراحی کرد.

بیشتر آتش‌سوزی‌های ساختمان‌ها توسط منابع گرمایی و مواد قابل اشتعال که به داخل ساختمان آورده می‌شوند، ایجاد می‌شوند، نه اینکه در آن ساخته شوند.

  راهنمای حفاظت از آتش، انجمن ملی حفاظت از آتش

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل 4 مونتاژ دیوار میخ چوبی پس از 1 ساعت آزمایش.

درجه مقاومت در برابر آتش یک مجموعه سازه با قرار دادن مجموعه در معرض آتش استاندارد، از 1000 درجه فارنهایت در 5 دقیقه تا 1700 درجه فارنهایت در یک ساعت تعیین می شود. این مجموعه به گونه ای طراحی شده است که باربر باشد و باید بار کامل طراحی شده را در طول مدت آزمایش آتش بدون اجازه عبور هیچ شعله ای تحمل کند.

آزمایش آتش سوزی مجموعه های دیوار ناودانی چوبی باربر و غیر باربر و ورق فلزی که با تخته دیوار گچی پوشانده شده اند نشان می دهد که مجموعه های دیوار ناودانی چوبی دارای درجه آتش سوزی از انتشار آتش در دیوار تا زمانی که طولانی تر از دیوارهای مشابه ساخته شده با ورق نباشد، جلوگیری می کند.

 

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی عمران

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی عمران

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی عمران

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی عمران

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی عمران

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی عمران

 

فولاد یک ماده غیر قابل اشتعال است اما هنگامی که در معرض دمای بالای آتش قرار می گیرد به سرعت استحکام خود را از دست می دهد (شکل 5). مانند مجموعه‌های اسکلت چوبی، فولاد نیز باید از قرار گرفتن در معرض مستقیم آتش، اغلب توسط تخته‌های دیواری گچی محافظت شود تا زمان قبل از فروپاشی در آتش‌سوزی طولانی شود.

 

شکل 5 فولاد در دماهای بالا استحکام خود را از دست می دهد

بتن همچنین یک ماده غیر قابل احتراق است اما سیستم های جدیدتر بتن عایق بندی شده مسکونی از فوم قابل اشتعال در قسمت بیرونی بتن به عنوان عایق و قالب استفاده می کنند. این فوم در آتش گازهای سمی و گرمای شدید تولید می کند. این سیستم‌های جدیدتر ICF همچنین به تخته‌های دیواری گچی یا نوعی حفاظت دیگر نیاز دارند تا در هنگام استفاده بین واحدهای مسکونی در ساختمان‌های مسکونی چند خانواری گسترش آتش را به تاخیر بیندازند. همچنین ICF باید توسط یک مانع حرارتی محافظت شود تا از تمام مواد عایق فوم قابل احتراق محافظت شود.

هنگامی که عوامل مختلفی را که منجر به احتراق می شوند بررسی می کنیم، چندین الگو آشکار می شوند. شاید واضح ترین آن این باشد که بسیاری از مردم به سادگی از این واقعیت غافل هستند که نحوه تعامل آنها با اقلام مختلف در محیط خود می تواند منجر به آتش سوزی شود. مجله NFPA، انجمن ملی حفاظت از آتش

 

7.نتیجه گیری

 همانطور که در این تحقیق نشان داده شده است، ایمنی در برابر آتش به میزان بسیار بالاتری با محتوایی که صاحبان خانه به محل سکونت خود وارد می کنند و عادات زندگی شخصی آنها تعیین می شود تا با ترکیب ساختاری خود محل سکونت. طراحان و سازندگان، و اخیراً حتی صاحبان خانه، گاهی اوقات با عباراتی مانند "ایمن در برابر آتش"، "ضد آتش" و "غیر قابل احتراق" در رابطه با ایمنی آتش سوزی مسکونی بمباران می شوند. ایمنی در برابر آتش یک علم پیچیده است که به سادگی تنها با استفاده از چنین اصطلاحاتی توضیح داده نمی شود. هیچ ساختمانی نمی تواند کاملا "ضد آتش" باشد زیرا این محتویات و ساکنین هستند که بیشترین خطر را ایجاد می کنند. نحوه عملکرد یک ساختمان به مواد مورد استفاده بستگی ندارد، بلکه به نحوه طراحی و ساخت ساختمان بستگی دارد. این ادعا که ساخت قاب ورق فلزی (ورق فولادی) ایمنی بهتری نسبت به اسکلت چوبی ایجاد می کند، اشتباه است. قوانین ساختمانی ایجاب می کند که همه سیستم های ساختمانی بدون توجه به مصالح مورد استفاده، در سطح یکسانی از ایمنی عمل کنند. ساخت و ساز چارچوب چوبیبرای تامین مسکن ایمن برای مردم آمریکای شمالی این الزامات را برآورده می کند و در بسیاری از موارد از این الزامات فراتر می رود.

آمریکای شمالی بهترین و مقرون به صرفه ترین مسکن در جهان را دارد. فناوری ساخت اسکلت چوبی آمریکای شمالی در اقتصادهای نوظهور و توسعه یافته در سرتاسر جهان که می‌خواهند به همان سطح راحتی و امنیت دست یابند، به کار گرفته شده است. ساخت اسکلت چوبی توانایی برآوردن الزامات آیین نامه ایمنی آتش سوزی و سایر معیارها و انعطاف پذیری و پشتیبانی فنی را برای انطباق با الزامات جدید با ادامه تکامل کدها دارد. این سند بر روی مسائل ایمنی آتش سوزی مربوط به ساختمان های مسکونی متمرکز شده است. خوانندگان تشویق می شوند به نشریه طراحی ایمنی آتش سوزی در ساختمان ها توسط شورای چوب کانادا مراجعه کنند که توضیحات و پیشینه بسیار گسترده تری در مورد الزامات ایمنی آتش سوزی NBCC برای همه ساختمان ها و انواع ساخت و ساز ارائه می دهد.

۰۱
شهریور
۰۲

 

چکیده:

در این مقاله به بحث پشتیبانی و نگهداری چابک و ناب از خدمات IT می پردازیم. به رویکردهای چابک اکثراً به چشم رویکردهای توسعه نرم افزار نگاه می شود، اما استفاده از اصول و تکنیک های چابک ، مزایای زیادی را هم برای پشتیبانی و نگهداری به ارمغان می آورد. استانداردها، توصیه ها و روش های رایج در حوزه های پشتیبانی و نگهداری، "فرایند محور" هستند و جنبه ی انسانی را نادیده می گیرند. مقاله ی حاضر نگاه انتقادی نسبت به "فرایند محوری" را مطرح می کند. ما اصول کنترل کننده ی پشتیبانی و نگهداری چابک و ناب را تعریف می کنیم. همچنین چارچوب کنترلی را برای بهبود و پیاده سازی این اصول در خدمات IT پیشنهاد می کنیم. رویکرد پیشنهادی به صورت آزمایشی در 13 مورد از خدمات IT به اجرا گذاشته شده است. دستاوردها به عنوان مهر تاییدی بر نتایج و مزایای کاربردی بایگانی شده اند.

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی کامپیوتر

 

  1. مقدمه

در ده سال گذشته، رویکردهای ناب تا حد زیادی به عنوان رویکردهای توسعه نرم افزار در صنعت IT پذیرفته شده اند. تکنیک های چابک به خاطر اثربخشی و بازدهی شان به شدت محبوب شده اند. ما می توانیم از ملاقات های روزانه، برنامه نویسی زوجی، توسعه تست محور یا ادغام پیوسته به عنوان شناخته شده ترین ها نام ببریم. در رویکردهای چابک و ناب به جای تمرکز بر جزئیات فرایند، شاهد اهمیت جنبه ی انسانی هستیم. هنوز رویکردهای فرایندمحوری در حوزه پشتیبانی و نگهداری یافت می شوند از جمله ITIL [1]، زیرفرایند نگهداری ایزو 12207 [2،3]، یا استاندارد IEEE 1219 برای نگهداری نرم افزار. رویکردهای توسعه نرم افزار طی دهه های گذشته از فعالیت های بی نظم و پراکنده به فرایندهای تکراری و تدریجی (چابک) تکامل یافته اند. همین تکامل در رویکردهای پشتیبانی و نگهداری را مشاهده می کنیم که چند سال به قبل برگردانده شده اند. ما اکنون همچنان در دوره ی فرایندی زندگی می کنیم. چرا درس های فراگیری شده در رویکردهای توسعه چابک را در نظر نمی گیریم و رویکردهای پشتیبانی و نگهداری را همانگونه توسعه نمی دهیم؟

پشتیبانی و نگهداری یکی از طولانی ترین مراحل چرخه عمر خدمات IT است، لذا هزینه کُلی اختصاص یافته به آن نیز به شدت بالا است. بیشترین هزینه صرف نگهداری و پشتیبانی از وضعیت فعلی می شود ، ولی کمتر از نصف بودجه IT صرف نوآوری ها می شود [4،5]. رویکردهای پشتیبانی و نگهداری ضعیف هزینه ها را به شدت افزایش می دهند، علاوه بر این، کیفیت محصول کم می شود و روی انگیزه تیم پشتیبانی و نگهداری تاثیر منفی دارد. ما مسائل و اثبات های پشتیبانی و نگهداری خاصی که با آن ها روبرو بودیم را ارائه می دهیم و چارچوب راهکار متشکل از اصول پشتیبانی و نگهداری ناب و چابک را مطرح می کنیم. همچنین چارچوب اندازه گیری و رویکرد پیاده سازی را هم به بحث می گذاریم.

    1. : پشتیبانی و نگهداری

جمع بندی اصطلاحات با توجه به درک و مفاهیم پایه ای مخاطبان انجام می شود. تعریف IEEE از نگهداری نرم افزار این است [3]:

نگهداری نرم افزار فرایندی است که طی آن یک سیستم یا مولفه نرم افزاری اصلاح و خطاها برطرف ، عملکرد و سایر ویژگی ها بهبود می یابند، یا با محیط تغییریافته هماهنگ می شود.

این تعریف در استاندارد ISO راجع به فرایندهای چرخه عمر نرم افزار بیشتر به بحث گذاشته شد [2]. نتیجه این است که نگهداری نرم افزار حوزه ایست که در ابتدای فرایند آغاز می شود و هدف اصلی اش رفع عیوب است.نگهداری نرم افزار این دسته ها را لحاظ می کند [2،6]: اصلاحی (اصلاح واکنشی)، تطبیقی (پیاده سازی تغییرات نیازمندی ها)، و کمال گرایی (بهبودها).

پشتیبانی خدمات IT به عنوان فعالیت های توصیف شده در ITIL [1] تلقی می شود، که شامل فرایندهای مدیریت واقعه، رخداد و مسئله هستند. این فرایندها در کارکردی به اسم میز خدمت ادغام می شوند. میز خدمت مثل یک نقطه تماس (SPOC) برای کاربران تجاری است و پنجره ای را برای دپارتمان یا فروشنده IT  تعریف می کند. ما در مرحله ی آخر تعریف خدمات IT را ارائه می دهیم [1]:

خدمت ابزاریست برای ارزش رسانی به مشتریان از طریق تسهیل نتایج مدنظرش و دستیابی به آن ها بدون تحمل هزینه ها و ریسک ها

توصیه ها یا استانداردهای رسمی زیادی در حوزه پشتیبانی و نگهداری نرم افزار وجود دارند. آن ها شامل زیرفرایند نگهداری ایزو 12207 [2،3]، استاندارد IEEE 1219 برای نگهداری نرم افزار [7]، چارچوب ITIL [1]، ایزو 20000 [8]، روش MANTEMA هستند [9].

1-2: توسعه و نگهداری چابک نرم افزار

در این بخش خلاصه ای از اصول توسعه نرم افزار چابک و جدیدترین ابزارهای نگهداری چابک را ارائه می دهد. توسعه چابک شامل چندین روش یا چارچوب از جمله اسکرام [10]، برنامه نویسی حدی [11]، توسعه ناب نرم افزار [12]، توسعه ویژگی محور، روش های کریستال و غیره است. افرادی که از آن ها استفاده کرده در سال 2001 جلسه داشتند و مانیفستوی چابک [13] را ایجاد کردند که اصول و ارزش های مشترک این روش ها را شامل می شود. در این مانیفستو شاهد تاکید بر : 1- ارتباط و همکاری بین تمام افراد (کسب و کار و IT، داخل تیم های IT)، 2- تمرکز بر تحویل دائمی نرم افزارهای ارزشمند ، 3- نرم افزار در حال ساخت به عنوان اصلی ترین شاخص پیشرفت، 4- تحمل تغییر به عنوان مزیت برای مشتری نه به عنوان مانع هستیم. این مقدمه کوتاهی به روش های چابک است. این رویکردها در پاسخ به روش های مارپیچی و آبشاری ارائه شده اند.

تحلیلگران و متخصصان روش های چابک، روش های چابک و ناب را از 2000 به بعد در حوزه نگهداری هم بکار گرفتند. کاربرد آن ها در تجربیات گزارش شده و مقالات پژوهشی زیادی مطرح شده است. استفاده از آن ها در حوزه نگهداری به دو بخش تقسیم می شود: 1- روش ردگیری (اعمال برنامه نویسی حدی (XP)[14]، توسعه ناب نرم افزار [12، 15])، و 2- ردگیری سطح کاربرد ([16-17]). همچنین توجه شود که نگهداری در روش های توسعه چابک نرم افزار لحاظ شده است. در روش چابک، تیم ها نسخه های جدید را به صورت مستمر ارائه داده و بخشی از توسعه تلقی می کنند و خطاهای محیط عملیات را برطرف می کنند. اما این در روش های سنتی نگهداری و توسعه نرم افزار صحیح نیست.

  1. بحث اولیه راجع به وضعیت و مسئله

این بخش را با تعریف مسئله آغاز می کنیم. بروکز پیچیدگی، تایید، تغییرپذیری و نامشهود بودن [18] را چهار مشکل اصلی نرم افزارها می داند که برای نگهداری هم صدق می کنند. کانفورا و سیمیتیل [19] درک برنامه ، تحلیل تاثیر و تست رگرسیون را به عنوان مسائل خاص نگهداری به موارد فوق اضافه می کنند. این مسائل در اکثر موارد برقرار هستند. اما ما مسائل مربوط به رویکردهای فعلی نگهداری را هم مشاهده کردیم:

  1. فرایند محوری (فازهای از قبل مشخص، فعالیت ها با جزئیات) موجب حذف جنبه انسانی می شود و افراد مختلف را با نتایج یکسانی تصور می کند. این حالت دو نتیجه دارد

الف- روش های حاوی جزئیات خلاقیات و بیش فعالی را محدود می کنند.

ب- مستندسازی زیاد اصلی ترین نوع همکاری و اشتراک و ذخیره دانش است.

  1. عملکرد فرایند اندازه گیری می شود (KPI) نه نتایج نهایی (ارزش تجاری- سازمان مشتری چقدر درآمد کسب یا پس انداز می کند و قابلیت های جدیدش به صورت درآمد جدید، افزایش درآمد یا بازدهی عملیاتی سنجیده می شوند [20]. کل هزینه مالکیت، کاهش هزینه نگهداری).
  2. معمولاً فاقد رویکرد پیاده سازی کاربردی است.

پروژه یا خدمت شامل سه جنبه ی مختلف است: افراد، فرایند و فناوری (ابزارها، فناوری ها، چارچوب های استفاده شده برای خودکارسازی کار در حال اجرا). استانداردهای فعلی (ISO، IEEE، ITIL) بیشتر روی جنبه فرایند تمرکز دارند. اما رویکردهای چابک روی افراد تمرکز دارند. فناوری، فرایند، ابزارها و سطح مستندسازی به مهارت ها و تجربه افراد بستگی دارند. یک رویکرد فرد محور مشابه با تجربه بیش از 50 ساله در تویوتا تایید شده است [15].

مسائل لیست شده هزینه نگهداری را بیشتر و رضایت کاربر نهایی و تیم نگهداری را کاهش می دهند. تکرار خطاها به دلیل عدم وجود دانش معماری در تیم نگهداری ، آتش نشانی و اختراع مجدد چرخ (اشتراک ضعیف دانش) وجود دارند. بگذارید شواهد تجربی تایید ادعاها را بیان کنیم:

  • هزینه نگهداری بیش از 50 % بودجه IT است [4-5]
  • تحقیق مهم گروه کائوس نشان دهنده نرخ موفقیت کم روش های سنتی است [21]، همچنین تحقیقات مشتری راجع به عدم بیش فعالی و نوآوری و هماهنگی با اهداف تجاری مشتری شکایت دارند [22].
  • هزینه سربار برای مستندسازی، اشتراک و استفاده مجدد [14-19-23]
  • انگیزه کم نگهداری طبق بحث ها برای مثال بری بوم [24]
  • گزارشات تجربه و غیره [14، 19، 22، 23، 25]

شرکت ما تیتو نیز تجربه مشابهی داشت (با تقریباً 17 هزار کارمند در اقصی نقاط جهان). حالت اولیه رویکردمان (قبل از تعریف اصول پشتیبانی و نگهداری ناب و چابک) به صورت مدیریت واکنشی و پردازش وقایع ، درخواست های خدماتی و تغییرات طبق ISO 20000 [8]، و IEEE 1219 [7] بود. تیم زمان و انگیزه ای برای کار بیش فعالانه نداشت (در ITIL  به اسم مدیریت مسئله شناخته می شود). اصلاحات با مدل مرحله ای نقش محور اجرا شده و سپس دوره کوتاه پایانی با رفع خطاها و رضایت کم مشتری همراه می شد. تصمیم گیری و مدیریت سلسله مراتبی پشتیبانی را طبق توصیه های IPMA به اجرا می گذارد. ارتباطات این مدل اغلب ابزارمحور (ابزار ردگیری مشکل) یا ایمیل محور هستند. مسئولان نگهداری بحث زیادی کاربران نهایی ندارند و فقط کمی قبل و بعد از تحویل تعامل برقرار می کنند. تیم عملیات فنی در جریان نیست و ارتباطی با جنبه نرم افزاری خدمات ندارد. افراد فرایندهای مطرح شده را دنبال می کنند و هیچ نوآوری و رفتار بیش فعالانه ای را نشان نمی دهند.

.3- راهکار چارچوب کنترل پشتیبانی و نگهداری

در سازمان ها برای سنجش مزایای خدمات و آگاهی از وضعیت به مدل حاکمیت و کنترل نیاز داریم. تمام سازمان ها از وضعیت دستاوردهای تحویلی آگاه نبوده و آن ها را نمی سنجند (خدمات یا پروژه ها). اگر وضعیت را بسنجد و از آن آگاه باشند، از اقدامات بعدی و انحراف از اهداف تعیین شده غیرمطلع هستند. اکثر سازمان ها فاقد چارچوبی برای آگاهی از تغییرات لازم و اهداف پیشرفت هستند [26].

اصلی ترین دستاورد این مقاله تعریف چارچوب کنترلی برای پشتیبانی و نگهداری ناب و چابک است. باید به سازمان ها کمک شود تا مشکلات بخش "بحث اولیه راجع به مسئله و وضعیت" را برطرف کنند. آن ها باید  خدمات IT را به اهداف تجاری مرتبط کنند، و ریسک ها را کاهش دهند. منظور از چارچوب کنترلی ، کُل فرایند پشتیبانی و نگهداری ناب و چابک است که شامل 1- اصول تعریفی بر اساس تحقیقات و تجربیات فعلی است. ما در بخش بحث اولیه راجع به وضعیت و مسئله به آن ها پرداختیم.، 2-چارچوب کنترل با اصول اندازه گیری ، 3- رویکرد پیاده سازی است. ساختار چارچوب تعریفی در شکل 1 ارائه شده است.

 

 

مرحله تولید، مخزن اصلی نگهداری و پشتیبانی ناب و چابک است که چارچوب توسعه نرم افزار OPENUP را گسترش می دهد [27]. هدف این مرحله ، راه اندازی، پشتیبانی و نگهداری از خدمات IT به شیوه ای موثر و تامین نیاز مشتری با اصلاح خطاها است. شما می توانید مرحله ی تولید را به هر مدل یا فرایند توسعه ای وصل کنید. اهداف این مرحله اینگونه تعریف می شوند (مشابه مراحل رایج OPENUP):

  • راه اندازی سیستم/ خدمت و پشتیبانی از کاربران
  • پیاده سازی سیستم و اصلاح خطاها (تغییر اصلاحی)، بهبود طراحی نرم افزار ، کد، کارکرد (تغییر کمال گرا)- بازنگری در کد برای حفظ منشا کد ، بروز بودن با فناوری های جدید (برای حفظ رقابت پذیری).

مرحله تولید هنگامی آغاز می شود که انتشار اولین نسخه در محیط تولید به پایان برسد. با رسیدن به اهداف خاتمه ی محصول این مرحله به پایان می رسد. اصول چهارگانه بخشی از مرحله تولید است (ادامه را ببینید). همچنین مرحله تولید شامل اقدامات ارزش آفرین است. حوزه ی نگهداری و پشتیبانی مخزن روش ها و تکنیک های ناب و چابکی است که اجزای سازنده ی فرایند نهایی پشتیبانی و نگهداری هستند. امکان اضافه کردن روش ها به صورت مستقل و جداگانه طبق نیازها ممکن است. البته همه در خدمات IT و نگهداری و پشتیبانی ضروری نیستند. همچنین تاثیر نسبت به اهداف تجاری را می سنجیم.

3-1: اصول نگهداری و پشتیبانی ناب و چابک ما

بلوک های اصلی مرحله تولید نگهداری و پشتیبانی ناب و چابک شامل چهار بخش هستند. به آن ها باید به عنوان حالت گسترش یافته ی ارزش های مانیفستوی چابک نگاه شود [13]. هر اصل شامل مزایا، الگو (نحوه دستیابی به مزایا)، ضد الگو(قابل اجتناب)، و روش ها (پیاده سازی نسبی اصول و روش ها را ببینید) است. بگذارید جزئیات بیشتری از اصول تعریفی برای اقدامات پیچیده را به بحث می گذاریم.

3-1-1: اصل یک نظم بیشتر، بروکراسی کمتر

مزیت: توانایی شرکت برای واکنش به تغییر ، تعهد به حفظ قوانین و فرایندها زیرا تیم در تعریف شان مشارکت دارد، به کارکنان انگیزه می دهد و محیط سرگرم کننده کاری را ایجاد می کند.

الگو: تعریف قوانین پایه با همکاری اعضای تیم (رویکرد پایین به بالا). نیاز به ارائه تمام جزئیات نیست. فضا برای خلاقیت و اجرای خودکار قوانین پایه را فراهم کنید. به صورت منظم گذشته نگری کنید و تغییر در قوانین را دنبال کنید. ساختار سلسله مراتبی مسطح باشد (مدیران کمتر و رهبران بیشتر در تیم هایی با قدرت تصمیم گیری).

ضد الگو: تعریف فرایندها و فعالیت ها با جزئیات در سطح مدیریت (بدون مشارکت افراد) بگونه ای که اجازه برای خطا ، حذف نیست. برای سال ها قوانین بدون تغییر هستند (افراد باید عادت کنند)، و قوانین جدید به صورت پیوسته اضافه می شوند. قدرت هیچ تصمیمی را به تیم نسپارید ، بلکه مسئولیت ها را اعطا کنید.

علایم: تایید هر تغییر در سطح مدیریت طول می کشد. سیستم های کسب و کار شرکت (فرایندها) توسط افراد دنبال نمی شوند. مدیران به حجم زیادی از گزارشات بی فایده نیاز دارند. شاخص های فرایندی وضعیت واقعی تحویل را نشان نمی دهند (تحقق برنامه، کارکرد). جعل گزارشات، ملاقات های بی فایده، کاهش انگیزه تیم فنی از دیگر مشکلات هستند.

روش های چابک حامی این اصل: رویکرد تکراری، کانبان، گذشته نگری، چرخش، تصویرسازی ، ادغام پیوسته

3-1-2: اصل دو همکاری داخلی و بین تیم ها

مزیت: تامین نیازهای کاربران، اطلاع رسانی به کاربران راجع به خدمات IT، تحقق اهداف تجاری با خدمات موثر IT، مشارکت در ارزش آفرینی، سرگرمی کاری

الگو: اشتراک اهداف سازمانی با تمام کارکنان، تطبیق اهداف تجاری با IT (پروژه ها، خدمات)، تعریف شاخص ها از روی اهداف تجاری (نه صرفاً بازدهی فرایند)، چرخش کارکنان در تیم های توسعه و نگهداری و پشتیبانی، ارائه منظم قابلیت های جدید/ تغییر یافته.

ضدالگو: بی توجهی افراد به امور تجاری، بی اطلاعی از برنامه نویسی و درک فناوری ها، مشاوران IT، انتقال اطلاعات و توضیحات تصمیمات مدیریتی، نیازی به اطلاعات نیست، برقراری تیم های مختلف برای توسعه و نگهداری از خدمات

علایم: عملکرد نقش محور، انتقال دانش و اطلاعات از طریق اسناد، اهداف تجاری نامشخص در تیم، بهینه سازی غیرحداکثری، وضعیت نامشخص تحویل یا خدمات، سندروم 90 % انجام شده، به IT به چشم هزینه نگاه می شود.

روش های چابک پشتیبانی کننده از این اصل: تصویرسازی، سناریوهای تجاری، کار دونفره، چرخش ، یادگیری همراه با کار، گذشته نگری، نبرد با ابهام

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی کامپیوتر

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی کامپیوتر

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی کامپیوتر

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی کامپیوتر

 

3-1-3 : اصل سه بیش فعالی

مزیت: رضایت مشتری از عملیات، پشتیبانی و نگهداری ، پشتیبانی با خدمات مناسب IT (بر اساس پیشنهادات و اصلاحات پیاده سازی شده)، فرصت جدید تجاری، سفارشات جدید از سوی مشتری.

الگو: درک کسب و کار و پیشنهاد تکامل IT آتی طبق سناریوها، تحلیل روندها، شبیه سازی و پیشنهاد راهکارهای بالقوه برای مشتری، نمونه های اولیه برای ارزیابی و سنجش پیشنهاد

ضد الگو: فقط رویدادها و مشکلات کوچک (پولی) حل می شوند، عدم درخواست برای  تکامل و تغییرات تجاری، واحدها و خدمات جدید برنامه ریزی شده توسط مشتری، عدم ارائه راهکار برای مسائل زیرا مشتریان حاضر به هزینه کردن نیستند.

علایم: ناآشنایی با فرایندهای تجاری مشتری، فعالیت های روزانه اکثراً آتش نشانی هستند(رفتار واکنشی)، عدم وجود زمان برای انجام صحیح کارها، برای پیشرفت (پوشش تست بیشتر، ساختاردهی مجدد، سازماندهی مجدد اجزا، بررسی علل ریشه ای)، فروشنده مشکلات روزمره مشتری را حل نمی کند (ارائه راهکار)

اصول چابک پشتیبانی کننده: رویکرد تکراری،گذشته نگری، چرخش، تصویرسازی، سناریوهای تجاری، یادگیری ضمن کار، نبرد با ابهام

3-1-4 : اصل چهار- رویکرد ریسک محور

جملات رایجی راجع به عملیات و نگهداری وجود دارند مثل "ریسک های زیادی وجود دارند."، "ما اکثر آن ها را در مرحله توسعه انجام دادیم"، این عبارت فقط وقتی صحیح است که رویکرد ریسک محوری مثل فرایند یکپارچه منطقی [28] یا openUP [27] دنبال شود. در واقعیت مشکلات ادغام و انباشت بعد از انتشار منظم را تجربه می کنیم [4، 23، 25]. علایم ریسک های برطرف نشده ادامه می یابند و ریسک های جدیدی ظاهر می شوند: تغییر نیازهای بازار (تغییر خدمات IT)، کارکردهای جدید و رفع خطاها ، تغییر قوانین و دستورالعمل های دولتی ، فناوری های خدماتی فعلی (معماری، بیرونی، فناوری های جدید و  ادغام خدمات جدید)، اعضای تیم (دانش، نوسان، انگیزه)، سایر منابع، قراردادها، وابستگی ها و محدودیت های خدماتی.

مزیت: کاهش ریسک به سطح قابل قبول (جلوگیری از ضرر مالی، تاخیر، مشکلات کیفیتی). برنامه ریزی طبق محدودیت ها.

الگو: تشخیص واقعیت، ریسک و پیشنهاد افراد و تاریخ های مقرر، انجام کارهای واقعی (ادغام، توسعه، نمونه سازی) بجای تحلیل یا نظارت تئوریک کامل

ضدالگو: انکار محیط و تغییرات، حل ریسک و مشکل بعد از ظهور، انجام تحلیل عمیق و کامل تحت تمام شرایط قبل از پیاده سازی واقعی، ادغام، شبیه سایز و تست ، فقط نظارت بر شرایط ظاهری ریسک

علایم: خدمات واکنشی (فقط بعد از ظهور مسئله)، شگفتی از نتایج ضررهای مالی، تاخیر یا کیفیت ضعیف، واقعیت به منزله ریسک تفسیر می شود. عدم زمان کافی برای انجام صحیح کارها

اصول چابک پشتیبانی کننده: رویکرد تکراری،گذشته نگری، سناریوهای تجاری

3-2 : روش های نگهداری و پشتیبانی چابک

چهار اصل تعریف کننده رفتار پایه، یا هسته ی فرایندهای پشتیبانی و نگهداری هستند. تکنیک ها و روش ها طی مراحل معتبر و طبق اصول واقعی انجام می شوند. روش های چابک به صورت تدریجی انجام می شوند و هدف تامین نیازها و برطرف سازی شکاف ها است. اجرای تمام این روش ها اجباری نیست و از سوی دیگر دستاورد مهمی نیستند. نتیجه رویکرد توصیفی (تولید، اصول، روش ها) یک فرایند نگهداری موثر و پشتیبانی کننده از اهداف تحویل است (پروژه یا خدمات IT).

مجموعه اصلی از روش ها و تکنیک های ناب و چابک در نگهداری و پشتیبانی ناب و چابک، طبق تجربه ما این موارد هستند:

  • رویکرد تکراری/ کانبان: برنامه ریزی و مدیریت کارها و افراد ، نمایش، تست و تحویل مداوم ارزش. مشخص کردن درس ها و بهبود فرایندها
  • کار دونفره (مرور سریع کد، کیفیت بهتر در زمان کوتاه تر [29-30]). کارها نامنظم نباشند بلکه طبق برنامه باشند. چند ساعت در روز به کارهای مهم حل مشکل، ریشه یابی ، طراحی درخواست تغییر یا مرور کد اختصاص یابد.
  • چرخش برای جلوگیری از دوباره کاری از صفر و گسترش دانش در تیم های پشتیبانی و نگهداری (چرخش افراد بین تیم های توسعه و نگهداری و بین سطوح میز خدمت L2 و L3)
  • رویکرد تست محور  (تست واحد) دریافت بازخورد سریع و بالابردن کیفیت در تغییر کد، حل مشکل، پیاده سازی کارکردهای جدید، الگوهای زیر اعمال می شوند:
    • در حل مشکل- تست های واحد برای کلاس/ بسته/ ماژول در حال اصلاح
    • در پیاده سازی تغییر- کلاس/ بسته/ ماژول تغییریافته با تست های واحد پوشش داده می شود
    • در پیاده سازی ویژگی جدید- با تست های واحد به عنوان بخشی از پیاده سازی پوشش داده می شود
  • ساختاردهی مجدد پاکسازی و اصلاح تدریجی ساختار کد و بهبود معماری برای حفظ پایه کد، تست واحد سازگار برای جلوگیری از انحرافات
  • ملاقات های روزانه برای هماهنگ سازی تیم ، اشتراک راهکار، اشتراک وضعیت خدمات و شناسایی زودرس مسئله
  • شبیه سازی سناریوی کسب و کار- پذیرش خدمات IT با تکامل کسب و کار و آمادگی برای راهکارهای مقرون به صرفه آتی با جدیدترین فناوری ها
  • گذشته نگری جمع آوری درس ها و برطرف سازی نقاط ضعف
  • ادغام دائمی دریافت بازخورد سریع و بهبود کیفیت خدمات/ کد
  • برنامه نویسی دفاعی جلوگیری از خطاهای رایج، رعایت قوانین و کدهای قابل درک برای نگهداری آسان تر
  • پوکر برنامه ریزی- برنامه ریزی ماهیت تکرار به صورت دقیق و گروهی و سرگرمی در کار
  • تصویرسازی یک تکنیک کُلی برای کشف مسائل یا روندها با نمودار حذفی (پیشرفت)، داشبورد کانبان (کشف مشکلات و وابستگی های کوچک، یا کار در دست اجرای زیاد)، ارزش برای تحلیل جریان
  • نبرد با ابهام تکنیک های مقابله با زبان های مختلف کارکنان IT و تجاری (ابتکار حافظه ، تکنیک کلیدواژه، مجموعه ها و منطق فازی)

مجموعه روش ها و تکنیک های چابک به موارد لیست محدود نمی شوند. این روش ها در حوزه ی ما و خدمات IT اثبات شده اند. برای توصیف بیشتر از روش های چابک و ناب در توسعه نرم افزار ، به کتاب های اصلی مولفان رجوع کنید [10-12، 27، 28]. برای مطالعات تجربی اثبات کننده اثربخشی و کارایی روش های چابک و ناب در توسعه نرم افزار، به چند مورد [16، 29، 30، 35]، کاربرد [31]، نقش جزئی [12] و غیره [32] اشاره شده است. برای مطالعات متمرکز بر نگهداری ناب به [14،16، 17، 33] مراجعه کنید.

جدول 1-موفقیت اهداف کسب و کار تحت پشتیبانی اهداف عملیاتی استاندارد [26-27]. بر اساس بستر خدمات IT ، اهداف عملیاتی را با شاخص های نسبی (چارچوب کنترلی) سنجیدیم. برای بهبود اهداف عملیاتی ، روش های چابک و ناب مناسب را اجرا کردیم. مثال ها نشان دهنده روش ها، اهداف عملیاتی و شاخص ها برای کمک به افزایش 10 % گردش مالی در سال است (هدف تجاری).

هدف تجاری

اهداف عملیاتی

شاخص های هدف عملیاتی

مجموعه روش های چابک مرتبط

افزایش گردش مالی برای یک مشتری به میزان 10 % تا پایان سال

افزایش کیفیت

تعداد خرابی های اساسی

نسبت وقایع خاتمه یافته/ موجود

روند تکرار وقایع

پوشش تست %

رویکرد تست محور

رویکرد تکراری

ادغام پیوسته

کار دوطرفه

 

افزایش بهره وری

میانگین زمان تعمیر تیم (MTTR) %

گذشته نگری

چرخش

کار دوطرفه

یادگیری در کار

 

 

 

3-3 : رویکرد پیاده سازی

الگوهای اشاره شده در بستر هر اصل ، هدایت کننده پیاده سازی اصول در عمل (خدمات IT) هستند. البته گام های دقیق به خدمات خاص ساختار سازمان، دانش و مهارت های تیم، فرهنگ مشتری و فروشنده، مرحله چرخه عمر و محدودیت های قرارداد بستگی دارند. ما رویکرد پیاده سازی تایید شده در شرایط واقعی را ارائه می دهیم. هزینه ها و ریسک ها در بخش ترجیحات مدل های فرایند کسب و کار تحلیل تفسیری از نمادهای مشترک سریع مطرح شده اند. اکنون توصیف کاملتر این مراحل را ارائه می کنیم:

  1. تحلیل اولیه با مصاحبه با اعضای مختلف تیم ، ذی نفعان و مدیران ، مرور کارگاه های فعال (نگاشت تلفات با تحلیل جریان ارزش [12])، مرور مصنوعات ، و شناسایی هدف تجاری انجام می شود. بر همین اساس واقعیت را نگاشت می کنیم و علل ریشه ای مسئله را با استفاده از درخت واقعیت فعلی (CRT) [34]، یا کارگاه کایزن [15] شناسایی می کنیم.
  2. گام بعدی انتخاب و ارتباط اهداف تجاری و عملیاتی با روش های چابک و ناب مربوطه است (چند مثال در جدول 1 ارائه شده اند).
  3. مبنای تعریف نقشه راه ، یک سری روش های منتخب اولویت دار است که به اهداف تجاری مربوط می شوند (از مرحله 2). همچنین ریسک ها و مسائل مهم از نظر تیم و مشتری مشخص می شوند. مرحله ی آخر آماده شدن برای پیاده سازی نقشه راه و پشتیبانی از پذیرش تدریجی روش های چابک است. دو نوع شاخص تعریف می شوند. معیارهای سطح پذیرش (سنجش سطح پذیرش روش) و شاخص های تجاری (SMART [36]).
  4. مربی به تیم کمک می کند روش های منتخب را به صورت روزمره اجرا کند (با همکاری عامل تغییر تیم محلی)، آن ها کمک های کاربردی را به صورت مربیگری، تسهیل و رهبری ملاقات ها، کارگاه ها، مرور گذشته ارائه می دهند. همچنین برای پاسخ به تمام سوالات اعضای تیم SPOC را اجرا می کنیم.
  5. مراحل به صورت منظم ارزیابی و اندازه گیری می شوند ، و تا رسیدن به اهداف تجاری تکرار می شوند.

 

جدول 2- موفقیت ها در دو مورد از خدمات IT با اعمال رویکرد تعریف شده

 

خدمت X - جنگل

خدمت Y - مخابرات

زمینه ی کوتاه

انبارسازی داده و پردازش ETL (200 گردش کار)، پشتیبانی از فرایند صدور صورتحساب، 4 نفر در خدمات ، 5 نفر نگهداری از پلتفرم انفورماتیکا (تیم های ترکیبی در چک و فنلاند)

تیم های پشتیبانی و نگهداری L2 و L3، ایجاد درخواست های تغییر کوچک، پردازش صورتحساب به صورت محدود (XML و اسکریپت های مختلف)، 4 نفر در چک، 2 نفر در سوئد، هر هفته میلیون ها صورتحساب پردازش می شوند.

مسائل ادراکی (توسط مشتری و تیم ها)

  1. اهداف SLA نامشخص
  2. رویدادهای تکراری
  3. رویدادهای مهم ناشی از پایگاه داده و پلتفرم
  1. پردازش صورتحساب ها به صورت دسته ای ، خطا نیازمند بازسازی کُل دسته
  2. افزایش هندسی زمان پردازش موجب مشکل صورتحسابی می شود.
  3. انگیزه خیلی کم تیم

موفقیت بعد از اعمال رویکردمان

  1. تشخیص وابستگی ها و زمان های SLA به لطف آزمایش زودرس در مرحله گذار
  2. کاهش 75 % رویدادها طی 5 ماه ، تغییر ماهیت رویداد (نسبت به اولویت ها و تاثیرات کم)
  3. دوبرابر شدن رضایت کاربران نهایی
  1. کسب و کار جدید 160 هزار یورویی برای شرکت (پروژه توسعه برای بازسازی پردازش همزمان)
  2. حل مسائل مهم روزانه کسب و کار
  3. افزایش انگیزه تیم (تیم پروژه های توسعه هم دارد)

3-4 : ارزیابی رویکرد در خدمات IT

کارایی رویکرد و چارچوب تعریفی در 13 خدمت IT واقعی از حوزه های تجاری مختلف (مخابرات، بانکداری، دولت، جنگل، انرژی و دانشگاه)، با مشتریان اروپایی داخل و خارج از شرکت تایید شده است. با توجه به فضای محدود این مقاله، نتایج در دو خدمت IT ارائه می شوند و بقیه دستاوردهای مشابهی دارند (توسعه های جدید بخاطر پیشنهادات اصلاحی بیش فعالانه ، کاهش رخدادها، انتقال سریع و اشتراک دانش، کاهش هزینه با کیفیت بالاتر SLA سخت تر ) (جدول 2).

3-4-1 : نظرسنجی کُلی از تیم ها

رویکرد ما نه تنها با داده های سخت اندازه گیری شده اثبات می شود بلکه با نظرسنجی از اعضای تیم و مدیران هم تایید می شود (42 مدیر، معمار، رهبر، تست کننده که پاسخ داده اند)، ما رویکرد پیشنهادی این مقاله را بررسی می کنیم. تمرکز نظرسنجی روی جنبه های مشهود و قابل سنجش خدمات، و جنبه های نرم هم قرار دارد (رضایت کاربر نهایی ، انگیزه تیم، مزایا برای راهکار). نتایج این نظرسنجی موید نظرمان راجع به کارکرد رویکرد فرد محور در پشتیبانی و نگهداری است (یک مورد: 66.7 % افراد معتقدند رویکرد کاملاً به آن ها کمک کرده اهداف تجاری را کسب کنند). نتایج نشان می دهند اعمال رویکردمان به محقق سازی اهداف IT و تجاری کمک می کند.

  1. نتیجه گیری

ما مسائل رویکردهای سنتی فرایند محور در پشتیبانی و نگهداری را بررسی و رویکرد بر اساس اصول تعریفی نگهداری و پشتیبانی ناب و چابک، شامل چارچوب کنترلی با شاخص ها و روش های متمرکز را ارائه کردیم. به عنوان ارزیابی تجربی ، رویکرد را در 13 خدمت IT در محیط توزیعی اجرا کردیم. بر اساس نتایج، می توانیم بگوییم رویکرد توصیفی مسائل روش های سنتی را برطرف می کند (نوآوری ، انگیزه و خلاقیت کم، فرایند بدون جهت گیری ارزشی ، مشکلات کیفیت).

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی کامپیوتر

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی کامپیوتر

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی کامپیوتر

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی کامپیوتر

مقالات ترجمه شده جدید مهندسی کامپیوتر

همچنین باید بر ریسک ها و هزینه های این رویکرد تاکید کنیم ، و فقط به مزایا اکتفا نکنیم. پرخطرترین بخش سوتفاهم از اصول است. پشتیبانی و نگهداری ناب و چابک یک فرایند تجویزی با جزئیات نیست ، فرایند مناسب به صورت عملی ساخته شده و برای هر تیمی متفاوت است (تمرکز و روش های اجرایی). عامل کلیدی موفقیت مورد اشاره ی اعضای تیم و مدیران، پشتیبانی کاربردی توسط مربیان را به همراه دارد (کارکنان ماهر و با تجربه با رویکردهای چابک)، و به کشف علل ریشه ای ، و اصول و روش های صحیح پیاده سازی کمک می کند. هزینه ها و مشکلات جانبی پیاده سازی بسیار اندک هستند. فعالیت های ضروری به جز کارهای روزمره حداقل هستند (هماهنگی بیشتر و ملاقات های بعدی). میزان هزینه های اضافه در تمام خدمات حدوداً 5 % تلاش های تیمی است (تقریباً 2 ساعت کار برای ملاقات های هماهنگ کننده و آماده سازی برای کارگاه ها).دلیل این وضعیت ، ماهیت روش اجرایی در ادامه است (عملکرد مستقیم).نیازی به معرفی ابزارهای جدید نیست، تغییرات به صورت تدریجی اجرا شده و کل مربیگری عملیاتی است.