ترجمه تخصصی صنعت چهارم با محوریت پروژه
4. مدیریت موثر چرخه زندگی محصول: این شاخص احتمال ایجاد مجموعه ای از محصولات توافق شده که به شما اجازه ی مدیریت چرخه های زندگی، کنترل هزینه های تولید و تخصیص کارامد منابع در سازمان و فراتر از آن می دهد را فراهم می آورد.
5. دستیابی به اطلاعات ارزشمند در همه ی بخش های ساختاری شرکت. این پارامتر تصویر کاملی از فعالیت های عملیاتی را ارائه کرده و از آنالیز مشتری به منظور بهینه سازی کار بخش های بازاریابی، فروش و خدمات، افزایش درآمد و استفاده سریع از فرصت های مطلوب را فراهم می آورد.
6. توسعه ی قابلیت های صنعت: نیازهای خاص سازمان می تواند در سیستم پایه از طریق سفارشی سازی تحقق یابد. مشکلات معمول مرتبط با سفارش کتبی و منسجم در این شاخص مطرح نمی شود.
ما مزایای اصلی به دست آمده توسط شرکت های با فناوری بالا از اجراء سیستم پیشرفته ی ERP را مورد آنالیز قرار دادیم (سوتیچ، 2014، فرمان رئیس جمهور روسیه، 2016).
هماهنگ سازی فرایند
امکان دریافت داده ها و تبادل داده ها در همه ی مراحل به هم مرتبط فعالیت های سازمانی، به واسطه ی اجراء سیستم پیشرفته ی ERP فراهم می گردد. این شاخص تاثیر موثری بر کارایی هر واحد دارد، چون تصویر کلی از بهره وری فرایندهای تولید وابسته به کلیّت نتایج است.
کنترل فرایند: اجراء سیستم ERP به شما امکان کنترل دقیق همه فعالیت های کاری که در سازمان فرعی رخ می دهد: از ساده ترین عملکردهای عملیاتی تا تنظیم استراتژیک کل شرکت را می دهد.
وحدت در گزارش دهی
همه ی گزارشات مالی و آماری مطابق با یک نمونه واحد با استفاده از نرم افزار نشان داده می شود که این کار تا حد زیادی آنالیز تجمعی نتایج فعلی ادارات سازمان را تسهیل می بخشد.
استاندارد سازی سیستم های اطلاعاتی: استفاده از همه ی مدول های سیستم ERP نیاز به نصب و حفظ دیگر برنامه های کامپیوتری و سیستم های اطلاعاتی را از بین می برد.
محدوده ی گسترده ی عملکردهای رهبری: اجراء سیستم ERP به شما امکان استفاده فعال از مدیریت دانش شرکتی و افزایش عملکرد رهبری را می دهد.
هماهنگی با پیمانکاران
این شاخص امکان مشارکت مشتریان سازمان ها را فراهم می آورد. به عنوان مثال، آن ها می توانند به صورت مستقل شکل گیرند، وضعیت خود را ردیابی کرده و قابلیت دسترسی به موجودی ها را آنالیز کرده و در صورت نیاز آن ها را احیاء کنند.
سازگاری با نیازهای شرکت
سیستم ERP می تواند به صورت جزئی یا کامل اجراء شود، چون به صورت مستقل و در ترکیب با کل سیستم کار می کند. انتخاب پروژه باید بر اساس نیازهای یک شرکت خاص صورت گیرد.
اصل کلیدی در سازماندهی فرایند تحولات دیجیتال، سازماندهی تعامل سیستمیک در سه سطح است: آماده سازی، مدیریت و خودکار سازی سیستم (IAEMS) بر اساس مدیریت عمر محصول (PLM) و ERP. این شاخص کنترل سیستم در مرکز بوده که شامل ماژول PLM است که در دفتر طراحی اصلی قرار داشته و امکان سازماندهی دقیق فرایند دستیابی به اطلاعات مختلف (از جمله مهندسی) درباره ی محصولات تولید شده توسط شرکت و همچنین دریافت اطلاعات درباره ی پروژه های پیشرفته محصول را فراهم می آورد. مولفه ی این است که بخشی از هسته سیستم کنترل، ماژول ERP بوده که در شرکت والد قرار دارد. عملکرد مستقیم آن شامل سازماندهی سیستم مدیریت پروژه، یعنی ابزارهایی برای ارتباط حوزه های مالی و لجستیک می باشد. حداکثر بهره وری سیستم ERP در صورت استفاده به موازات با سیستم CRM و همچنین سیستم کنترل کیفیت به دست خواهد آمد (فادوی، 2015، فرمان رئیس جمهور روسیه، 2017).
4. فرایند اجراء و آنالیز فناوری های دیجیتال
در حال حاضر، دیجیتال سازی صنایع پردازش و استخراجی در سراسر جهان نسبتا اندک می باشد. صنایع فناوری باید این شرایط را تغییر دهد. این صنعت فرصتی به منظور ایجاد جهش تولید با سرعت بالا به منظور تحقق کامل این پتانسیل فراهم می آورد. شرکت های روسی در برخی بخش هاز از جمله فناوری های مخابراتی و مالی در حوزه ی خودکار سازی و اجراء سیستم های اطلاعاتی مقیاس صنعتی از اوایل دهه 2000 به موفقیت هایی دست یافته است. سهم سازمان هایی که سیستم های کلاس ERP را اجراء کردند، 8/1 برابر از سال 2010 تا 2015 بر اساس خدمات آمار فدرال رشد کرده است، سهم سازمان هایی که سیستم های کلاس CRM را اجراء می کنند، در دوره ی مشابه تا 4/2 برابر افزایش یافت و سهم سازمان هایی که از تبادل داده الکترونیکی استفاده می کنند، بین سیستم های IT داخلی از سال 2011 تا 9/1 برابر افزایش می یابد.
برنامه اجراء سیستم ERP می تواند به هفت بخش اصلی تقسیم شود: کار سازمانی، بررسی سازمانی، انتخاب سازمانی، طراحی سیستم، نصب برنامه ها در محل کار، شروع عملیات و حفظ سیستم (فوادی، 2015، گروه مهندسی کسب و کار، 2019).
- مرحله ی سازمانی: شامل ایجاد گروه کاری در شرکت است و از قوانین زیر پیروی می کند: رهبری (بهتر است از میان مدیران سازمان انتخاب شوند). فرد باید از همه ی فرایندهای کسب و کار صورت گرفته در شرکت آگاه باشد. علاوه بر این، رهبر پروژه اجراء سیستم ERP باید در مورد همه ی مسائل تصمیم گیری کند.
متخصصان بر سازگاری سیستم اجراء شده با عمل قانونی نظارتی و استانداردهای شرکتی نظارت دارند. این کار باید توسط مدیر اجرائی، حسابدار اصلی یا رئیس خدمات فناوری اطلاعاتی انجام شود.
مدیران همه ی بخش ها در آینده از نرم افزار جدید استفاده خواهند کرد. آن ها مجبورند در هنگام مطالعه ی آخرین فرایندهای تجاری شرکت و همچنین سازماندهی کار کارکنان ذینفع بعد از خودکارسازی، در رابطه با اجراء پروژه با مختصصان مشورت کنند. وظیفه ی اصلی متخصصان فناوری اطلاعات پشتیبانی فنی از برنامه برای اجراء سیستم ERP است.
- مرحله ی بررسی شرکت
مرحله ی بعد برنامه بعد از پایان یافتن همه ی فعالیت های سازمانی خواهد بود و این مرحله شامل مطالعه و آنالیز فرایندهای کسب و کار اصلی شرکت است. این امر به منظور تعیین دقیق زمان بندی و هزینه ی اجراء سیستم ERP ضروری است. متخصصان فناوری اطلاعات دو برنامه ی زیر را برای نظارت بر شرکت با تمرکز بر روی حوزه ی کار آینده و اهداف آن به مشتری پیشنهاد می کنند (اسلوالا، دوبوتاوا، 2013، یاشین، گریگوریان، 2015).
نظرسنجی بین یک و نیم تا دو ماه طول می کشد. نتیجه ی نظر سنجی، آنالیز پروژه بوده که به توصیف همه ی اختلافات و فهرست وظایف در طول فرایند اجراء می پردازد. این کار حداقل 5 ماه طول خواهد کشید. اصطلاح رفرنس به عنوان نتیجه ی بررسی ها، فرایندهای حساب خودکار کسب و کار خودکار تعریف شده و فهرست تنظیمات نرم افزارهای ضروری را نیز نشان می دهد.
- روش انتخاب و اجراء سیستم ERP
سه گزینه ی اصلی برای اجراء راه حل های ERP در پلت فرم شرکت وجود دارد.
توصیفگر زمان و مواد
سازنده ی فناوری اطلاعات به بررسی سازمان، اشکال برنامه برای اجراء سیستم ERP و محاسبه ی حداکثر هزینه احتمالی کار می پردازد.
اجراء فناوری
این پارامتر به معنی بررسی کامل شرکت و تعریف همه ی فرایندهای تجاری خودکار با توسعه ی مشخصات فنی آن هاست.
نتیجه ی سریع فناوری: برنامه اجراء سیستم ERP در شرکت در این مورد مشابه با مثال خدمات مشترک است، یعنی حداکثر هزینه اجراء کار محاسبه شده و ساعت کارم تخصصان بر اساس بررسی برآورد می شود.
- طراحی سیستم ERP
برنامه ریزان الزامات اساسی برای مدول پایه سیستم ERP را مشخص می کنند و این افراد نیازمند دانلود اطلاعات اولیه و همچنین تنظیم حرکت اطلاعات بر برنامه های مورد استفاده توسط سازمان بعد از بررسی سازمان می باشند. مدول های سیستم مطابق با فرایندهای اساسی کسب و کار شرکت برنامه ریزی شده و نیازمند تنظیمات ضروری به منظور بهبود عملکرد نرم افزار می باشد.
- اجراء سیستم ERP در شرکت
برنامه های سیستم ERP در محل کار افراد مطابق با اجراء برنامه در این مرحله راه اندازی می شود. دسترسی به حقوق و گزارشات در این مرحله صورت می گیرد. اطلاعات توسط برنامه های کامپیوتر شرکت دانلود می شود.
- شروع عملیات سیستم
آموزش کاربرد بعد از پایان یافتن فرایندهای خودکار سازی و همچنین توسعه ی ابزارهای مربوط به کار در سیستم انجام می شود.
- نگهداری سیستم اجراء شده
عملیات بدون وقفه ERP انجام می شود: پلت فرم شرکت بعد از اجراء از این عملیات حمایت می کند.
بزرگترین شرکت های روسی به صورت موفقی سیستم های تعامل مشتری، مدیریت مالی، مدیریت عملیات و تولید را به کار می گیرند که این موارد به رشد بازارهای داخلی گسترده شرکت های خدماتی کمک می کند. بیش از هزار پروژه برای اجراء سیستم های الکترونیکی در سطوح مختلف پیچیدگی سالانه در روسیه اجراء می شود.
نسبت سازمان هایی که از سیستم های ERP و CRM استفاده می کنند، به شدت پایین و حدود 10 درصد، با وجود نرخ رشد بالا مطابق با آمار رسمی است. این مساله ممکن است بیانگر این باشد که شرکت های کوچک و متوسط به آرامی فناوری های جدید را توسعه داده و یا برخی از سیستم های اطلاعات در آمارهای رسمی در نظر گرفته نمی شود. مطالعات نشان می دهد که استفاده از این سیستم ها برای صنایعی که به سمت دیجیتالی شدن پیش نرفته اند، دشوار می باشد. این امر به واسطه این واقعیت است که شرکت های با فرهنگ دیجیتال پایین برای متخصصان مربوطه جذاب نیست. علاوه بر این، شرکت های بدون فناوری پیشرفته فاقد مهارت ها و منابع جهت توسعه، اجراء و به کار گیری ابزارها، محصولات و خدمات دیجیتالی جدید در مقیاس وسیع است.
5. نتیجه گیری
شرکت ها باید به سرعت اقدام به توسعه ی فناوری های اطلاعاتی در صنایع خود کنند، یعنی فعالیت های کسب و کار خود را در اولین فرصت ارتقاء بخشند. اولویت باید استخدام متخصصانی که دارای دانش و تجربه کافی در زمینه ی اطلاعات و فناوری های شبکه برای مدیریت منابع شرکتی است، باشد. باید به خاطر داشت که انتخاب سیستم مدیریت شرکتی منسجم کار ساده ای نیست و این مساله اغلب مربوط به پول نیست، یعنی سرمایه گذاری منابع فراوان در اجراء سیستم ERP چندان ضروری نیست، بلکه مساله حفظ رقابت پذیری و رهبری شرکت در بازار است. بازگشت سرمایه در سیستم حاصل توانایی شرکت برای بهتر شدن فرایندهای کسب و کار جدید بوده و باید هزینه ی مالکیت برنامه ریزی و در نظر گرفته شود.