ترجمه تخصصی عوامل تاثیرگذار بر محیط شغلی
در مورد مطلوب ترین شغل خود فکر کنید. حال در مورد آنچه جهت توسعه سرمایه انسانی و اجتماعی خود جهت جذاب تر شدن فعالیت شغلی خود انجام می دهید، فکر کنید.
فرض کنید که امسال فارغ التحصیل می شوید و شانس کافی جهت مصاحبه شغلی با بهترین کارفرما را دارید. با توجه به سرمایه انسانی و اجتماعی، شما چگونه خصوصیات خود را در این مصاحبه بیان می کنید.
هر دو نوع سرمایه اهمیت زیادی دارند. بنابراین ما از شما جهت ابتکار و خلاقیت و ساخت سرمایه انسانی و اجتماعی خود و بررسی کارفرمایانی که این سرمایه گذاری ها را برای شما انجام می دهند، حمایت می کنیم.
چگونه خود آگاهی به شما جهت ایجاد شغل مطبوع کمک می کند
جهت داشتن حرفه شغلی موفق، شما باید شخصیت و هدف خود را بشناسید. لری بوسیدی (CEO قبلی هانیول) و رام چاران (متخصص شناخته شده مدیریت جهانی) در کنار خود بیان کردند که هنگامی که شما خود را بشناسید، می توانید به نقاط قوت خود اشراف داشته و از کمبود های خود نا امید نشوید. خود آگاهی موجب می شود تا ظرفیت خود را جهت یادگیری مشکلات و همچنین موفقیت های خود بیاموزید. این فرایند موجب حفظ رشد شما خواهد شد. آنها همچنین بیان کردند شما باید خود را جهت به صورت واقعی چه در درون و چه در فضای بیرون بشناسید. این موضوع اهمیت بسیار زیادی جهت تاثیر گذاری بر دیگران دارد (که ما به طور دقیق در فصل 12 بحث می کنیم). افراد به دروغ ها و جعلیات اعتماد نمی کنند و تاثیر گذاری یا مدیریت دیگران در صورت عدم اعتماد به شما دشوار خواهد بود.
ما به عنوان استاد، مشاور و مولف اتفاق نظر چندانی نداریم. ما حامی جدی خود آگاهی هستیم و جهت کمک به شما، ما چندین آزمون خود ارزیابی را در هر فصل در نظر گرفته ایم. خود ارزیابی ها به عنوان روشی بسیار مطلوب جهت یادگیری پیرامون خود، سنجش توانایی های OB و استفاده از دانش خود و OB در مدرسه، محل کار و زندگی شخصی خود شناخته می شوند. باید توجه داشت که خود ارزیابی ها به عنوان راهی مطلوب و مؤثر جهت به کارگیری OB و به عنوان راهی اجرایی برای شما محسوب می شوند. بنابراین ما به شما توصیه می کنیم تا در اینترنت، ارزیابی ها را تکمیل کرده و سپس به پرسش های در نظر گرفته شده در هر کدام از جعبه های خود ارزیابی پاسخ دهید.
ابتدا از انگیزه خود جهت مدیریت دیگران با در نظر گرفتن دیگران مطلع شوید به طوری که کار با دیگران از اهمیت بسیار زیادی برای موفقیت شما در آینده نزدیک و دور برخوردار است. ابتدا، بدانید که بسیاری از کارمندان هیچ گاه دیگران را مدیریت نمی کنند. این موضوع در برخی از موارد با انتخاب انجام می شود. در برخی از موارد دیگر آنها هیچ گاه فرصت مناسب را نمی یابند، اما شما چه طور؟ شما چه انگیزه ای جهت مدیریت دیگران دارید؟ به وبسایت connect.mheducation.com رفته و این خود ارزیابی را جهت درک انگیزه خود جهت مدیریت دیگران انجام دهید. ممکن است آنچه شما یاد می گیرید غافل گیر کننده باشد. شناخت دقیق تر انگیزه شما جهت مدیریت دیگران می تواند موجب هدایت انتخاب رشته شما در دانشگاه و انتخاب های شغلی شما در بازار کار شود.
خود ارزیابی 1-1 انگیزه من جهت مدیریت چه قدر است؟
به وبسایت connect.mheducation.com رفته و در پایان به پرسش های زیر پاسخ دهید:
- آیا این ابزار به طور دقیق به ارزیابی ظرفیت شما به عنوان یک مدیر می پردازد؟ توضیح دهید.
- کدام یک از هفت بعد به عنوان بهترین عامل پیش بین موفقیت مدیریتی محسوب می شود؟ کدام یک دارای کمترین تاثیر است؟ توضیح دهید.
- این ابزار بر رقابت با دیگران با ذهنیت برد-باخت تاکید می کند. به بررسی نقاط قوت و ضعف این رویکرد برای مدیریت بپردازید.
صحیح یا غلط- اخلاق و عملکرد من
پرسش اصلی
چرا افراد بعضاً به طور ناخواسته در معرض زوال اخلاقی قرار می گیرند و چه درس هایی از این عمل آموخته می شود؟
دید وسیع تر
اگر این پرسش از شما پرسیده شود که آیا شما درست را از غلط تشخیص می دهید؟ و آیا از فضایل اخلاقی برخوردار هستید؟ شما احتمالاً به هر دو سؤال پاسخ مثبت می دهید. نکته جالب ان که بیشتر افرادی که از زوال اخلاقی رنج می برند نیز به این دو پرسش پاسخ مثبت می دهند. OB می تواند به شما در مورد عوامل محرک رفتار غیر اخلاقی آموزش داده و در این فرآیند موجب بهبود آگاهی شما و توانمند سازی شما جهت کاهش ریسک خود شود. شما درخواهید یافت که هر چند رفتار غیر اخلاقی غیر قانونی نیست، اما موجب بروز آسیب های جدی برای افراد و کسب و کار ها می شود. خوشبختانه، مفاهیم و ابزار های OB موجب کمک به شما جهت تشخیص و حل چالش های اخلاقی می شود.
اخلاق مرتبط با رفتار صحیح در برابر غلط، خوب در برابر بد و بسیاری از موارد بین این دو طیف است. ما به بیان اخلاق در شروع سفر OB شما می پردازیم و آن را در کتاب به سه دلیل مهم تشریح می کنیم.
- کارفرمایان با چالش های اخلاقی در کلیه سطوح سازمان ها و مشاغل خود مواجه می شوند.
- رفتار غیر اخلاقی موجب تخریب روابط، نابودی اعتماد شده و موجب دشوار شدن اجرای کسب و کار می شود.
- همچنین رفتار غیر اخلاقی موجب کاهش مشارکت، وفاداری و کارکرد مثبت شده که موجب اختلال در عملکرد افراد، گروه ها و سازمان ها می گردد.
اخلاق از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا بسیاری از موضوعات OB تاثیر مستقیم و معناداری بر کارکرد اخلاقی افراد و سازمان ها دارند. همچنین سیستم های پاداش (فصل 6)، تصمیم گیری (فصل 11) رفتار رهبر (فصل 13) و فرهنگ سازمانی (فصل 14) همگی بر کارکرد اخلاقی در محل کار تاثیر گذار هستند. ما در ابتدا به تشریح کارکرد های حقوقی، فراوانی، علل و راهکار های رفتار غیر اخلاقی در محل کار و مدرسه می پردازیم.
تقلب
لانس آرمسترانگ در سال 2013 اعترافات عمومی هشدار دهنده ای در مورد دوپینگ و استفاده از داروی نیروزا (PED) در طی حرفه دوچرخه سواری خود مطرح کرد (در نهایت جرایم حقوقی منظور شدند). مدتی بعد، بسیاری از بازیکنان حرفه ای بیسبال نیز متهم به استفاده از PED شدند. پژوهش ها نشان می دهند که 87 درصد از دانشجویان کارشناسی کسب و کار تقلب در امتحانات را تائید کرده اند. پژوهش ها نشان می دهد که فشار جهت اجرای تقلب در زندگی آغاز می شود.
یک نظرسنجی از 787 نوجوان 13 تا 18 ساله نشان می دهد که 44 درصد از نوجوانان احساس می کنند که تحت فشار جهت موفقیت در مدرسه صرف نظر از وسیله رسیدن به آن قرار دارند. از این تعداد 81 درصد معتقدند که فشار در محل کار یکسان یا وخیم تر است.
نظرسنجی های گمنام توسط موسسه جوزفسون در مورد 23000 دانش آموزش دبیرستان های دولتی و خصوصی در آمریکا نشان می دهند که 59 درصد تقلب را در امتحان سال 2009 تائید کرده و 51 درصد نیز تقلب در سال 2011 را تائید کرده اند. سی و دو درصد گزارش سرقت ادبی را به وسیله اینترنت در سال 2011 مطرح کردند که کمتر از 34 درصد در سال 2009 است.
برخی از اقدامات آرمسترانگ موجب بروز مشکلات حقوقی برای وی شد اما تقلب وی چه تاثیری در ورزش دوچرخه سواری دارد؟ ورزش های حرفه ای دیگر چه طور؟ می توان چه اقدامی جهت جلوگیری از تقلب مانند اقدام آرمسترانگ انجام داد؟
این موسسه بیان کرد که برای اولین بار در طی یک دهه، دروغ، تقلب و سرقت دانش آموزان کمتر از سال های قبل بوده است. نظر شما در مورد این اتفاق در مدرسه خود چیست؟ حال به بررسی شکل های دیگر اقدامات غیر اخلاقی و قانونی بودن، فراوانی و راهکار های آنها می پردازیم.
زوال اخلاقی- قانونی بودن، فراوانی، علل و راهکار ها
طیف گسترده ای از مدیرانی که سازمان های اخلاقی را هدایت می کنند، به گسترده بودن فساد اغراق می کنند. شما احتمالاً نام چند مدیر اجرایی و رسوایی های چند دهه گذشته را که موجب ورشکستگی شرکت های تحت هدایت آنها شد و موجب هدر رفتن زدگی بسیاری از کارمندان و خسارات شدید برای سرمایه گذاران و مشتریان شد، به خاطر دارید: کنث لی و جف اسکیلینگ (انرون 2001)، برنی ابرز (ورلد کام، 2002) والبته برنی مادوف (موسسه سرمایه گذاری مادوف 2009). هیچ یک از این رهبران به تنهایی اقدام نکردند.
ما کارمندان دیگر را تحت پیگرد قانونی که وظیفه دادگاه ها است، قرار نمی دهیم. باید توجه داشت که هر کدام از این مدیران رسوا شده شرکت های صنعتی دارای هزاران کارمند هستند. به طور قطع این شرکت ها اقدام به تبلیغ برای استخدام هزاران فرد مجرم جهت کمک به رهبران در تلاش های مجرمانه خود نمی کنند. واقعیت آن است که درجه دانش و مشارکت این کارمندان، شدید، جزئی و یا حتی ناچیز است. بنابراین چگونه محیط کاری موجب بروز فساد های اخلاقی از سوی افراد خوب و شناخته شده می شود؟ دانش و شناخت OB موجب کمک به حل این پرسش می شود.
کار غیر اخلاقی غیر قانونی نیست
شکل های مختلف فساد های اخلاقی و میزان پیامد های آن متفاوت است. در شدید ترین حالت، ما دارای اقدامات مجرمانه عمومی مدیران محکوم شده مانند موارد بالا هستیم که موجب بروز زیان های هنگفت برای کارمندان، سرمایه گذاران و ذی نفعان دیگر می شوند (مانند تامین کنندگان) که ممکن است گاهی به میلیارد ها دلار برسد. در حالی که این مثال ها سرخط خبرهای مهم را از آن خود کرده اند، اما موارد مستثنایی نیز وجود دارند. حقیقت آن است که اقدامات غیر اخلاقی بسیار کمی غیر قانونی هستند که بیشتر آنها مورد تنبیه قرار نمی گیرند و موارد معدودی تحت پیگرد قانون قرار می گیرند.
این موضوع بدان معناست که شما نباید بر نظام قضایی جهت مدیریت یا تضمین عمل اخلاقی سالم در محل کار متکی باشید. به طور مثال، فاکس کان به عنوان تامین کننده نخست رایانه اپل در چین به دلیل اعمال زننده خود در قبال 1.2 میلیون کارمند چینی شامل 14 ساعت کار در روز، 7-6 ساعت در هر هفته، دستمزد کم و اقدام متقابل در قبال اعتراض، مورد توجه قرار گرفت. خلبان های خطوط هوایی امریکا مثال دیگری را در سال 2012 پدید آوردند به طوری که آنها موجب کاهش سرعت قابل توجه پرواز ها جهت تحت فشار قراردادن شرکت به منظور مذاکره با اتحادیه آنها شدند. عملکرد به موقع آمریکا به میزان 48 درصد در برابر 77 درصد برای ساوث وست و 69 درصد برای دلتا بود (حضور به موقع 80 درصد در دوره قبل بود). این کاهش سرعت هزینه های هنگفت و زیان های شدیدی برای هزاران مشتری به همراه دارد. مثال زیر نشان دهنده نمونه قابل توجه دیگری از رفتار غیر اخلاقی گسترده ای است که هیچ پیامد حقوقی به دنبال نداشت.
مثال: اشتباه؟ دقیقا! غیر قانونی؟ به نظر نمی رسد رفتار غیر اخلاقی به ندرت به عنوان عملی غیر قانونی تلقی می شود. نابسامانی وال استریت در سال 2009-2008 موجب رکود بزرگ شد که تعقیب های قانونی بسیار کمی را به دنبال داشت و هیچ محکومیتی به همراه نداشت. وزارت دادگستری آمریکا و کمیسیون بورس و اوراق بهادار داده های مرتبط کمی را حفظ کردند. چرا؟ چرا شما اقدام به حفظ داده ها نمی کنید، ویلیام بلک اقتصاد دان و استاد حقوق گفت، چون بسیار دلهره اور است. از میان بیش از 14000 مورد کلاه برداری مالی در طی این دوره، تنها 17 مورد شامل CEO ها و مدیران اجرایی دیگر بودند و تنها یک مورد از آنها مرتبط با بحران مالی بودند (یک مورد نسبت به سه کارمند کردیت سوئیس جهت افزایش هزینه ارزش سهام). اریک هولدر دادستان آمریکا گفت که این عمل غیر قانونی و از روی بی مسئولیتی بوده است و برخی از این رفتار ها ممکن است مجرمانه تلقی نشوند. نگرش شما؟
|
چرا اخلاق برای من و کارفرمای من اهمیت دارد
باید توجه داشت که رفتار غیر اخلاقی صرف نظر از مجرمانه بودن یا نبودن، تاثیر منفی بر کارمند متخاصم و همچنین همکاران و کارفرمای او دارد. رفتار غیر اخلاقی توسط همکاران (مانند مدیران شرکت) می تواند موجب آسیب به وجهه کاری شما و تیره شدن سابقه شغلی شما گردد. به طور مثال مشاوران سرمایه SAC یکی از موفق ترین صندوق های سرمایه گذاری در معرض ریسک در طی سال های اخیر محسوب می شوند. اما صندوق و سرمایه گذار آن استیون کوهن در خلال سال های 2013-2012 در مظان اتهام معاملات داخلی احتمالی قرار گرفتند. مشکلات آنها به پیوند معاملات آنها با SAC یا گناهکار بودن بابت معاملات داخلی نمود یافت. پیش از هر گونه مجازات رسمی برای شرکت و سرمایه گذار آن، مشتریان حدود 2 میلیارد دلار از سرمایه های خود را خارج کردند. سرمایه گذاران SAC نیز در نهایت میلیارد دلار پول را از صندوق خارج کرده و صندوق نیز تعطیل شد.
جهت بررسی کارکرد شخصی این موضوع، تصور کنید که شما در حال مصاحبه شغلی هستید. شما چگونه تاریخچه شغلی گذشته خود را در صورتی که شامل شغل هایی در SAC، انرون، کانتری واید، MF گلوبال یا مدوف باشد، توضیح می دهید؟ هر چند که شما قطعا راهی را خواهید یافت، می توان فرض کرد که شما تمایل به بیان توضیح در این مورد ندارید. شناخت جنبه های اخلاقی موجب بهبود عملکرد شغلی شما و افزایش فرصت های حرفه ای و موفقیت شما می شود. پژوهش ها نشان می دهند که کسب و کار های پایدار به وسیله CEO هایی هدایت می شوند که مردم محور و فراگیر و هدف محور هستند. آنها افرادی هستند که مایل به شنیدن، گسترش فرهنگ های برای کارمندان و ایجاد مسئولیت های شخصی جهت حفظ ارزش های شرکت و متوجه مسائل امنیتی و سلامتی یا منافع مشتریان هستند.
تردید های اخلاقی
تردید های اخلاقی شامل شرایطی است که طی آن دو انتخاب موجب قرار گیری شرایط در طی یک فرآیند اخلاقی قابل قبول می شود. این شرایط در مدرسه و محل کار پیرامون ما قرار دارند. آنها این حقیقت را بیان می کنند که انتخاب در میان گزینه های موجود همواره یک انتخاب خالص میان صحیح یا غلط نیست. در نتیجه بسیاری از تردید های اخلاقی موجب می شوند تا در وضعیت نه چندان مطلوبی قرار بگیریم. به طور مثال می توان به افرادی اشاره کرد که وظیفه اخراج کارمندان را دارند. هنگامی که شرکت آئودی تصمیم گرفت که بخش عمده ای از فعالیت های خود را از آمریکای شمالی از یک ناحیه از آمریکا به سمت منطقه ای دیگر انتقال دهد، یکی از مدیران مالی مسئول تعیین تعداد افراد مدعو جهت همکاری، تعداد افراد اخراجی و نوع بسته های ارائه شده به هر یک از کارکنان بود.
تمامی این موارد ضروری بوده و به عنوان مسئولیت یک فرد محسوب می شوند. با این حال، مشکل این است که بیشتر این افراد از دوستان و همکاران این مسئولین هستند. در واقع این شخص با معضلاتی در فهرست خود در طی هفته ها مواجه است و قادر به تسهیم اطلاعات با دیگران حتی در صورت همکاری با یکدیگر، صرف ناهار و برگزاری گفتگو نیست.
مثال: تردید افشاگر
افشاگری اغلب موجب بروز تردید های اخلاقی چالش برانگیز می شود. افراد در محل کار اقدامات غلط، بد، غیر اخلاقی و حتی غیر قانونی انجام می دهند. شما و کارمندان دیگر نیز ممکن است از این کار مطلع شوید. حال شما نسبت به اقدام خود دچار تردید می شوید. در بسیاری از موارد شما وسوسه می شوید تا این اقدام را به مدیریت و مسئولین افشا کنید. این موضوع به نظر اقدام درستی می رسد. با توجه به وضعیت، ممکن است شما سود کنید، اما ممکن است هزینه این کار را پرداخت کنید.
افشاگری جهت کسب سود
نهاد حقوقی داد فرانک و برخی از نهاد های قانون گذاری مشوق هایی را برای افشاگران تعیین کرده اند. برخی می توانند بیش از 30 درصد هر سپرده ای را در صورتی که قانون گذاران حدود 1 میلیون دلار بابت جریمه قانون شکنی جمع کرده باشند، دریافت کنند. بردلی برکنفید به عنوان کارمند بانک در UBS مبلغ 104 میلیون دلار بابت چگونگی کمک بانک وی به مشتریان آمریکایی جهت پنهان کردن پول خود در حساب های سوئیس دریافت کرد. چریل اکوارد مبلغ 96 میلیون دلار جهت افشا کردن تخلفات تولیدی در تولید برخی از اقلام دارویی گلاکسو اسمیت کلین دریافت کرد.
شرون واتکینز به دلیل افشاگری که منجر به کمک به انرون شد، مشهور شد. او در حال حاضر به دلیل تجربه و فضایل اخلاقی خود شناخته می شود که هزینه بسیار کمتری از مشاغل بخش انرژی دارد.
هزینه ها
از لیندا المونت و گروه وی به عنوان VP در بانک چیس خواسته شد تا به بررسی 20000 اعتبار سر رسید پیش از فروش به شرکت دیگر بپردازند. گروه المونت گزارش کردند که تقریبا 60 درصد شامل خطا های اصلی شامل تفاوت ها در مورد مقدار یا حکم دادگاه برای بانک است. آلمونت به بیان زنجیره دستورات و تبیین خطا ها و تشویق مدیریت جهت توقف فروش پرداخت. از طرفی بانک به آلمونت توجه نکرد و معامله را تکمیل کرد. هیچ کس وی را استخدام نکرد که این موضوع موجب تاثیر گذاری اخلاقی و حرفه ای در وی شد. او و خانواده وی در نهایت به ایالت دیگری رفتند به طوری که در یک هتل زندگی کرده و او در پی یافتن شغل بود.
چه درسی آموخته می شود؟
احتمال و هزینه های افشا را دست کم نگیرید. آیین نامه های اخلاقی که موجب حمایت از افشا می شوند در صورتی که افراد بی اخلاق پاسخگو نباشند، بی معنی هستند. عدم پاسخگویی نقطه مهم سازمان های فاسد است. انجام کار صحیح بسیار پر هزینه خواهد بود.
نگرش های شما؟
- کارمندان چه کاری جهت تشویق و دوری از تنبیه افشا کنندگان انجام می دهند؟
- شما به عنوان یک کارمند هنگام آگاهی از رفتار غیر اخلاقی چه می کنید؟
علل رفتار های غیر اخلاقی
مکس بیزمن و ان تنربروسل استاد دانشگاه نوترم دام هاروارد به بررسی گسترده رفتار اخلاقی و غیر اخلاقی پرداخته اند. آنها نتیجه گرفتند که افراد دارای ذهنیت مجرمانه در محل کار وجود دارند که بیشتر آنها افرادی خوب با اهدافی خوب هستند. در مورد هدف و نیت سوء، بیزرمن و تنبروسل براین باورند که سوگیری های شناختی (فصل 4) و رویکرد های سازمانی موجب هدایت مدیران به سمت رفتار های غیر اخلاقی از سوی خود و یا دیگران می شود.
جدول 1-4 علل رفتار غیر اخلاقی در محل کار و اقدامات متناسب
بیش ارزش گذاری نتایج |
شیب بی ثبات |
بی بصیرتی غیر مستقیم |
بی بصیرتی عمدی |
اهداف سوء ادراکی |
|
در صورت مطلوب بودن نتیجه، به سمت رفتار اخلاقی می رویم |
ما توانایی کمتری جهت مشاهده رفتار اخلاقی دیگران در صورت بروز تدریجی آن داریم |
در صورت اجرا توسط گروه ثالث، ما پاسخگویی کمتری در مورد رفتار غیر اخلاقی انتظار داریم |
ما از رفتار غیر اخلاقی دیگری در صورت بی اطلاعی از منافع خود صرف نظر می کنیم |
ما اهداف و مشوق هایی را جهت ترویج رفتار مطلوب به کار می گیریم، اما آنها در تشویق رفتاری منفی هستند |
تشریح |
پژوهشگری که با اقدام فریب آمیز خود موجب حفظ جان افراد می شود، با خصایص اخلاقی بیشتری نسبت به شخصی که اقدامات او منجر به مرگ می شود، لحاظ می شود |
حسابرسان در پی پذیرش اظهارنامه های تردید بر انگیز شرکت در صورت وقوع تخلف در طی زمان هستند. |
یک شرکت دارو توجه خود را از افزایش قیمت با فروش حق به شرکت دیگر معطوف کرد که منجر به افزایش شد. |
مسئولین بیس بال از ایجاد شرایطی که منجر به استفاده از استروئید شد، آگاه نیستند. |
فشار جهت حداکثر کردن ساعات پرداختی در حسابداری، مشاوره و شرکت های قانونی مجر به پوشش نا آگاهانه می شود |
مثال |
ارزیابی تصمیمات خوب و بد برای کارکرد های اخلاقی. به فرآیند های تصمیم گیری و نه نتایج مطلوب پاداش اعطا کنید |
در مورد تخلفات اخلاقی و حل فوری آنها هوشیار باشید. به بررسی وقوع تغییر در رفتار بپردازید |
هنگام برون سپاری یک کار، به بررسی تخصیص رفتار غیر اخلاقی و مالکیت ها بپردازید |
تنازع منافع را بررسی کنید. آگاه باشید که آنها لزوما موجب کاهش اثرات منفی بر روی تصمیم گیری نمی شوند. |
پیامد های ناخواسته طوفان مغزی هنگام تبیین اهداف و مشوق ها. اهداف جایگزین مهم را در نظر بگیرید. |
اقدام اصلاحی |
جدول 1-4 به طور خلاصه به بیان علل رفتار غیر اخلاقی و اقدامات لازم جهت بررسی این رفتار برای کارمندان و مدیران پرداخته است.
برنامه اجرایی
- در مورد سه شکل رایج رفتار غیر اخلاقی در مدرسه یا محل کار فکر کنید. به طور دقیق بیان کنید.
- با استفاده از جدول 1-4، علل احتمالی هر کدام را بیان کنید.
- یک اقدام لازم را جهت جلوگیری یا اصلاح هر کدام از سه رفتار غیر اخلاقی رایج در پرسش 1 بیان کنید. از جدول 1.4 جهت بیان ایده ها/ پیشنهاد ها استفاده کنید.
رفتار غیر اخلاقی در دانشگاه یا هنگام تقاضای شغل چگونه است؟
پژوهشی از دانشجویان کارشناسی شامل MBA در آمریکا و کانادا نشان می دهد که رفتار هم کلاسی ها به عنوان قدرتمند ترین عامل پیش بین در مورد چرایی تقلب دانشجویان محسوب می شود و پس از آن شدت جرائم احتمالی و قطعیت گزارش دهی قرار دارند. با این حال نباید به سرعت ادعای دروغ و تقلب همکلاسی ها را مطرح کرد. این پژوهشگران دریافته اند که علل احتمالی دیگری جهت تقلب از جمله عدالت لحاظ شده در تعیین سطح وجود دارند. همچنین ممکن است دانشجویان درجات مختلفی از تقلب را از جمله در تکالیف خانگی یا در امتحان مشاهده کنند.
در مورد شکار شغلی، تحلیل 2.6 میلیون سابقه متقاضی شغلی با غربال گری ADP و خدمات گزینشی نشان می دهد که 44 از متقاضیان در مورد سوابق کاری خود دروغ گفته اند و 41 درصد نیز در مورد سطح تحصیلات دروغ گفته اند و 23 درصد نیز گواهی های جعلی ارائه کرده اند. آیا می توانید خود را به عنوان استخدام کننده تصور کنید؟ در صورتی که به این اعداد باور داشته باشید، در این صورت نیمی از افراد مورد مصاحبه به شما در مورد مسئله ای دروغ می گویند. مانند تقلب در مدرسه، بسیاری از علل احتمالی در مورد رفتار غیر اخلاقی در محل کار فراتر از موارد مطرح در جدول 1.4 وجود دارند، شامل:
- انگیزه شخصی جهت انجام (من باید برتر از دیگران باشم)
- فشار از سمت ناظر با اهداف عملکردی غیر واقع گرایانه همراه با تهدید جهت انجام کار
- سیستم های پاداش جهت تشویق به رفتار نا مطلوب
- درک کارمندان از عدم پیامد ها برای عبور از خطوط قرمز
برخی از افراد بی اخلاق چنین نگاهی ندارند. مدیران انرون کن لی (تا زمان مرگ) و جف اسکیلینگ (تا به امروز) به طور مداوم مدعی بی گناهی خود هستند. ما این سو گیری خود خدمتی را در فصل 4 بررسی کردیم. با وجود این، یادگیری بیشتر در مورد تمایلات اخلاقی شما مفید خواهد بود. برخی از افراد به اخلاق به صورت آرمانی می نگرند به طوری که اصول و استاندارد ها به صورت کلی در تمامی شرایط و زمان ها اعمال می شود.
با این حال، دیگران نگاه نسبی داشته و معتقدند که استاندارد های اخلاقی وابسته به وضعیت است. خود آزمایی 1.2 را جهت یادگیری در مورد نظرات خود انجام دهید. مطلع باشید که این موضوع به شناخت شما در مورد اخلاق و همچنین دیگران کمک می کند.
خود آزمایی 1-2 ارزیابی دیدگاه من در مورد اخلاق
به وبسایت connect.mheducation.com رفته و در پایان به پرسش های زیر پاسخ دهید:
- آیا نگرش های شما ایده آل گرایانه هستند یا واقع گرایانه؟
- نظر شما در موررد تقلب دانش اموزان در مورد تکالیف خانگی در مدرسه چیست؟
- آیا پاسخ شما مطابق با امتیاز شما است؟ توضیح دهید
- با توجه به امتیاز شما و با فرض این که شما مدیر هستید، چه کارکرد هایی در مورد نحوه کنترل رفتار غیر اخلاقی کارمند خود وجود دارند؟ در مورد رفتار غیر اخلاقی رئیس شما چه طور؟
راهکار مطلوب
شما همانند هر شخص دیگر شاهد رفتار غیر اخلاقی قابل توجهی در محل کار هستید. در صورت وقوع این موضوع، شما می توانید به بسیاری از توجیه ها در مورد عدم مواجهه با رفتار غیر اخلاقی فکر کنید. توجیه ها شامل موارد زیر است: این یک اتفاق رایج است، حادثه جزئی است، مسئولیت من مواجهه با این مسائل نیست و کارمندان وفادار با یکدیگر مواجه نمی شوند. هر چند که این منطق جهت عدم مواجهه با رفتار غیر اخلاقی رایج است، آنها دارای پیامد هایی برای افراد، گروه ها و سازمان ها است. شما چه کاری می توانید انجام دهید؟ پیشنهاد های زیر را مطرح کنید:
- این موضوع در کسب و کار طبیعی است؛ به همان شکل عمل کنید. مسائل اخلاقی شامل مسائل کسب و کار شامل هزینه ها، درآمد ها و کارمندان هستند. بنابراین داده ها را جمع آوری کنید و یک نگاه متقاعد کننده را در مورد رفتار غیر اخلاقی جهت ارائه یک محصول یا راهبرد جدید ارائه کنید.
- بپذیرید که مواجهه با نگرانی های اخلاقی بخشی از شغل شما است. صرف نظر از تبیین اخلاق در شرح وظایف شغلی شما، این موضوع در شغل روزانه وجود دارد. در صورتی که این موضوع مورد تردید است، در این صورت اقدام کنید.
ادوارد اسنودن دست به افشای پایش NSA و ارتباطات اینترنتی زد. اقدامات او تاثیر عمیقی بر زندگی او و همچنین سیاست ها و رویکرد های اجرایی میان شرکت ها، صنایع و حتی کشور ها دارد.
- منطق را به چالش بکشید. بسیاری از مسائل علی رغم خط مشی واقعی در برابر آن رخ می دهند. در این صورت، این سوال را بپرسید: در صورتی که عمل شما مطلوب باشد، در این صورت چرا ما دارای یک سیاست موجب منع آن می شود؟ از طرفی و صرف نظر از منطق، این پرسش را مطرح کنید: آیا شما مایل به توضیح آنچه انجام داده اید و چرایی آن در یک جلسه با مشتریان یا روسای ما در طی مصاحبه با اخبار شبانه روزی هستید؟
- از عدم ارشد بودن یا سمت خود به عنوان دارایی کنید.
هر چند که بسیاری از کارمندان متاسفانه از سمت خود جهت عدم بروز مسائل اخلاقی استفاده می کنند، تازه وارد بودن می تواند به عنوان یک مزیت تلقی شود. این موضوع می شود تا شما بگویید: من تازه کار هستم و در مورد یک مسئله درست متوجه نشدم، اما به نظر من آنچه انجام است، خلاف مرز های قانونی است یا موجب بروز مشکل می شود.
- پیامد های بلند مدت را در نظر بگیرید. بسیاری از مسائل اخلاقی ناشی از وسوسه ها و منافع کوتاه مدت هستند. بنابراین تبیین و توصیف نگرش های شما از حیث پیامد های بلند مدت مفید خواهد بود.
- راهکارها- فقط شکایت نکنید. هنگام مواجهه با یک مسئله، شما هنگامی با کارایی بیشتری عمل می کنید که راهکاری جایگزین مطرح کنید. بدین ترتیب قرد مقابل شما نمی تواند شکایت شما را نادیده بگیرد.
نقش مدارس کسب و کار
واضح است که هر یک از ما مسئول رفتار اخلاقی خود هستیم. با این حال ما می دانیم که رفتار ما از محیط و افراد پیرامون شما نشات می گیرد. رهبران تاثیر قابل توجهی بر سیاست های اخلاقی، رویکرد های اجرایی و رفتار سازمان ها می گذارند. به طور مثال، پژوهش اخیر گزارش کرد که 35 درصد از کلیه مدارک کارشناسی در حوزه کسب و کار هستند، در حالی که 75 درصد از مدارس کسب و کار دارای دوره های اخلاقی نیستند. در صورت اهمیت اخلاق، این پرسش مطرح می شود که: چرا؟
پژوهشگران با طرح این مسئله به بررسی نقش رهبران و مدارس کسب و کار در تبیین عدم ارتباط ایفا کرده اند. آنها دریافته اند که جنسیت و سابقه دانشگاهی روسا همراه با ماهیت خصوصی- عمومی مدرسه موجب می شود تا احتمال ارائه دوره های اخلاقی وجود داشته باشد. روسای زن با سابقه مدیریت در پی تبیین دوره های اخلاقی هستند، در حالی که مردان دارای سابقه اقتصادی و مالی، تمایل چندانی ندارند. مدارس خصوصی و مذهبی بیش از مدارس دولتی تمایل به برگزاری چنین دوره هایی دارند. در مورد مدرسه شما چه طور؟ آیا تطابقی با این یافته ها دارد؟
استفاده از OB جهت حل مسائل
پرسش اصلی
چگونه می توان از OB به صورت اجرایی جهت افزایش اثر پذیری استفاده کرد؟
دید وسیع تر
حال که دریافتید که OB یک دیدگاه عام نیست، چالش بعدی، یافتن راهی جهت سازمان دهی و استفاده از مفاهیم و نظریه های آن است. ما در این بخش از استعاره انجام سفر جهت توضیح نحوه استفاده از OB استفاده کرده ایم. این سفر شامل سه توقف است: توقف 1- تعریف مسئله؛ توقف 2- شناسایی علل احتمالی با استفاده از مفاهیم OB و توقف 3- ارائه توصیه ها
همه ما با مسائلی در زندگی خود مواجه هستیم. یک مسئله به معنای تفاوت یا خلاء میان وضعیت حقیقی و وضعیت مطلوب تعریف می شود. مسائل هنگامی ایجاد می شوند که اهداف ما (نتایج مطلوب) برآورده نشده باشند (وضعیت حقیقی) بنابراین در نظر گرفتن اهداف یا نتایج مطلوب جهت تعریف مسئله به طور مناسب ضروری است. از طرفی، حل مسئله یک فرآیند سامانمند جهت پر کردن این خلاء ها است.
به طور مثال، جف بزوس، CEO و سرمایه گذار آمازون به تبیین اهمیت برآورده کردن تعداد درخواست های وال استریت پرداخته است.
عملیات نظامی اغلب شامل مسائل بسیار پیچیده ای است و نیازمند هماهنگی تلاش های افرادی زیادی است. این تصویر کاخ سفید نشان دهنده رئیس جمهور اوباما و گروه امنیت ملی جهت سازمان دهی کشتن اسامه بن لادن است. این تصمیم و اقدام نهایی با عدم قطعیت های فراوان و فشار زمانی مواجه است و نتیجه نیز دارای پیامد های متعددی است. آیا می توانید در مورد مسئله پیش رو که دارای ویژگی های متعدد مشابهی است، فکر کنید؟
در صورتی که شما حل مسئله را به عنوان یک سفر مانند این کتاب در نظر بگیرید، در این صورت شما باید مکان کنونی و مقصد خود را بشناسید. از دیدگاه حل مسئله شما می توانید فاصله را به صورت یک مسئله تعریف کنید به طوری که نشان دهنده خلاء میان موقعیت کنونی و مطلوب شما است. شناسایی و انتخاب مسیر به عنوان بخش دیگر سفر و فرآیند حل مسئله است.
از طرفی بزوس مسئله خود را به صورت ارائه خدمات برتر به مشتریان برای امروز، فردا و همیشه تعریف کرد. بدین ترتیب تلاش های حل مسئله او متمرکز بر ارائه محصولات نوآورانه و زمان تحویل مناسب به جای حاشیه های سود و درآمد از هر سهم است.
در دنیای پیچیده امروزی، مهارت های حل مسئله اهمیت زیادی دارند. لورن گری به عنوان مدیر مرکز رهبری عمومی هاروارد بیان کرده است: توانایی جهت شناسایی مهم ترین مسائل و ارائه مطلوب ترین پاسخ ها به آنها اهمیت زیادی جهت تحقق عملکرد بهتر در محیط کار پیشرفته دارد، به طوری که کارمندان در کلیه سطوح سازمان در پی تفکر بحرانی، حل مسائل و تصمیم گیری های آنی هستند. شناخت و کاربرد دانش و ابزار های OB به شما جهت انجام این موارد کمک می کند.
جهت کمک به شما جهت افزایش عملکرد شخصی و نشاط در مدرسه، کار و خانه ما از یک رویکرد غیر رسمی مطلوب جهت استفاده از ابزار ها و مفاهیم OB به منظور کمک به حل مسائل استفاده کرده ایم. این رویکرد ساده، اجرایی و آماده جهت استفاده است.
سفری با سه توقف
ما در مورد حل مسئله در OB جهت آغاز سفری در این مسیر به مقایسه می پردازیم. شما یک مقصد را انتخاب می کنید. در مورد مسیر برنامه ریزی می کنید و راه های مهم را شناسایی کرده و توقف های مهم را در مسیر لحاظ می کنید. سپس سفر خود را آغاز می کنید.
اصول اساسی رویکرد سه توقف
رویکرد مورد استفاده ما جهت حل مسئله در برگیرنده سه فعالیت یا توقف در امتداد مسیر است:
توقف 1: تعریف مسئله. تعریف مسئله ارتباط نزدیکی با نتیجه مطلوب دارد. دانشجویان و مدیران اشتباهات یکسانی را در طی توقف 1 مرتکب می شوند ب هطروی که آنها زمان کافی برای تعریف مسئله اختصاص نمی دهند. ممکن است این موضوع به دلیل شناسایی واکنشی مسائل از طرف بیشتر افراد باشد که موجب می شود تا آنها به سرعت به سمت نتیجه گیری حرکت کنند. افراد قضاوت ها یا فرضیات موردی را مطرح می کنند که ممکن است منجر به انتخاب راهکار ها و علل اشتباه برای یک مسئله شود. همه ما می توانیم از نگاه آلبرت انیشتین بهره گیریم. وی گفت: اگر من یک ساعت زمان برای حفظ این سیاره زمان داشتیم، 59 دقیقه آن را صرف تعریف مسئله و یک دقیقه آن را صرف تصمیم گیری می کردم. چرا ما به نصیحت پروفسور انیشتین عمل نمی کنیم؟
توقف 2: علل احتمالی را با استفاده از مفاهیم و نظریه های OB شناسایی کنید. شما تا کنونی مفاهیم OB را مانند دیدگاه اقتضایی، سرمایه انسانی و اجتماعی و اخلاق آموختید. هر چه شما گزینه های بیشتری جهت انتخاب داشته باشید، در این صورت علل و پاسخ مناسب را به احتمال بیشتری شناسایی می کنید.
توقف 3: توصیه ها را مطرح کنید و در صورت مطلوب بودن، اقدام کنید. در برخی از موقعیت های کاری، شما توصیه هایی را ارائه می کنید و در برخی از موارد دیگر شما دست به اجرای توصیه ها می زنید. جهت موفقیت در گام سه، تعریف مسئله به شکل مطلوب و شناسایی علل احتمالی ضروری است.
چگونگی طرح رویکرد حل مسئله در این کتاب. با معرفی مفاهیم و ابزار های بیشتر OB در این کتاب، این رویکرد از غنا و کارایی بیشتری برخوردار می شود. شما در فصل 11 خواهید دید که این رویکرد نسخه خلاصه شده ای از رویکرد رابطه ای جهت تصمیم گیری است. همچنین شما خواهید آموخت که رویکرد 3 توقف چگونگی استفاده موثر از دانش OB را جهت ارائه عملکرد بهتر برای شما، گروه و سازمان شما بیان می کند.
ابزار های تقویت مهارت های حل مسئله
با توجه به ارزش حل مسئله در مدرسه، محل کار و خانه، ما فرصت های زیادی را برای شما جهت تسلط بر این مهارت در عین استفاده از OB ارائه کرده ایم. به طور مثال، هر فصل شامل ویژگی های زیر است:
- برنامه های حل مسئله- یک مثال اجمالی یا کوتاه که نشان دهنده مسئله یا چالش است. از شما در مورد رویکرد 3 توقف در هر مورد سوال می شود.
- خود آزمایی ها- یک ابزار اعتبار سنجی شده که به دانشجویان امکان ارزیابی ویژگی های شخصی مرتبط با مفاهیم OB را با تمرکز بر حل مسئله شخصی و پس از برنامه اجرایی می دهد
- برنامه های اجرایی- از شما در مورد استفاده از آنچه در زندگی خود در مدرسه، محل کار یا به صورت اجتماعی آموختید، سوال می شود.
- پایان فصل مورد کاربردی حل مسئله- لازم است تا شما از دانش OB کسب شده در آن فصل جهت حل مسئله، تعیین علل و ارائه توصیه ها استفاده کنید.
مهارت های شما در حل مسئله چگونه است؟ جهت شروع، خود ارزیابی 1.3 را جهت سنجش مهارت های حل مسئله انجام دهید. این موضوع به شما جهت شناخت موارد زیر کمک می کند:
- نوع عواملی مورد نظر
- نحوه تفکر شما در مورد رویکرد های جایگزین
- رویکرد مطلوب شما
این خود آگاهی به شما کمک می کند تا OB را آموخته و آن را جهت بهبود عملکرد به کارگیرید (نکته: ارزیابی را مجددا در انتهای این دوره جهت مشاهده افزایش مهارت های خود انجام دهید).
خود آزمایی 1-3
تفکر و حل مسئله
به وبسایت connect.mheducation رفته و در پایان به پرسش های زیر پاسخ دهید:
- پاسخ آیتم های 1-3 به توانایی شما جهت تعریف مسائل چیست؟
- آیا امتیازات آیتم های 4-6 منطبق با ادراکات شما در مورد توانایی جهت ارائه راهکار های موثر است؟
- با استفاده از آیتم های مجزا، به بیان نقاط قوت و ضعف تمایلات خود در مورد اجرای راهکار ها بپردازید.
ساختار و دقت در حل مسائل
پرسش اصلی
چگونه می توان به یک همکلاسی در مورد کارکرد اجرایی و قدرت OB جهت حل مسائل توضیح داد؟
دید وسیع تر
آیا تا به حال احساس کرده اید که راه حل یک مسئله فراتر از چارچوب تحقق یافته شما است؟ آیا شما از راه حل اطلاع داشتید اما آن را نمی شناختید؟ این موضوع نمودی از سازمان دهی یا ساختار دهی مسئله و عناصر آن است. در این شرایط، OB مفید خواهد بود. ما ابزار های مفیدی را به شما جهت کمک به سازمان دهی و استفاده از دانش OB خود نشان می دهیم به طوری که این حیطه در این کتاب و دوره عرضه شده است. این ابزار ها جهت حل مسائل به طور دقیق و موثر قابل استفاده هستند.
توانایی شما جهت شناخت و استفاده از دانش و مفاهیم OB با دسته بندی یا سازمان دهی آنها ساده تر می شود. اولین و مهم ترین تمایز میان عناصر موجود در افراد و عناصر موجود در محیط است.
تمایز انسان- محیط
می توان مفاهیم و نظریه های OB را در دو دسته کلی طبقه بندی کرد: عوامل انسانی و ویژگی های محیطی. تمایز انسان- محیط موجب تلفیق این دسته ها می شود.
- عوامل انسانی نشان دهنده تعداد ویژگی های نا متناهی است که موجب ایجاد هویت های منحصر به فرد به افراد می شوند. این ویژگی ها بر جنبه از زندگی شما تاثیر می گذارند. در شغل و حرفه شما، این عناصر بر اهداف و رویکرد های شما، طرح های مورد نظر، نحوه اجرای این طرح ها و سطح دستیابی نهایی شما تاثیر می گذارند (بخش اول این کتاب به عوامل شخصی اختصاص یافته است).
این موضوع کارکرد قابل توجهی دارد، اما این موضوع در واقعیت چندان ساده نیست. اشیا اغلب شامل ویژگی های محیطی هستند.
- ویژگی های محیطی در مورد کلیه عناصر خارج از ما هستند که بر چیستی، چگونگی و نتایج نهایی اقدامات ما تاثیر می گذارند. تعداد بی شماری از عوامل محیطی می توانند به شما در هنگام اجرای یک کار کمک کرده و یا شما را محدود کنند (جعبه برنامه حل مسئله زیر را ببینید). به هر ترتیب، ویژگی های محیطی از اهمیت بسیار زیادی برای OB عملکرد شما برخوردار هستند. بخش دو و سه این کتاب به این ویژگی ها اختصاص یافته اند.
صد ها یا هزاران پژوهش نشان داده اند که ویژگی های انسانی- محیطی بر نتایج مهم از جمله رضایت مندی شغلی، عملکرد و بازدهی تاثیر گذار هستند. همچنین این پرسش مطرح می شود که بین شخص و موقعیت، کدام عامل اهمیت بیشتری دارد؟
در میان عوامل محیطی و انسانی، کدام یک بر عملکرد و رفتار تاثیر گذار هستند؟
پژوهشگران و مدیران در طی ده هها در مورد پاسخ این پرسش بحث کرده اند. نسخه های رایج این بحث حول مسائلی همچون طبیعت در برابر ترتبیت یا رهبران ساخته می شوند یا متولد می شوند، مطرح شده اند.