ترجمه مقاله ارزیابی خط مشی بازدهی انرژی برای پشتیبانی از انتقال انرژی پاک
آژانس بین المللی انرژی
آژانس بین المللی انرژی طیف کاملی از مسائل مربوط به انرژی مانند تامین و تقاضای نفت و گاز و ذغال سنگ، فناوری های انرژی تجدیدپذیر، بازارهای برق؛ بازدهی انرژی، دسترسی به انرژی، مدیریت سمت تقاضا و بیشتر از این را بررسی می کند. این موسسه با این کار از سیاست هایی حمایت می کند که قابلیت اطمینان، دسترس پذیری و پایداری انرژی در میان 31 کشور عضو، 11 کشور عضو انجمن و دیگران را ارتقا خواهد داد (www.iea.org).
کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی:
استرالیا، اتریش، بلژیک، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، کره، لیتوانی، لوکزامبورگ، مکزیک، هلند، زلاندنو، نروژ، پرتغال، جمهوری اسلواکی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، جمهوری ترکیه، بریتانیا، ایالات متحده، کمیسیون اروپا هم در کار آژانس بین المللی انرژی مشارکت می کند.
کشورهای شریک با آژانس بین المللی انرژی:
آرژانتین، برزیل، چین، مصر، هند، اندونزی، مراکش، سنگاپور، آفریقای جنوبی، تایلند، اوکراین
مقدمه
ثابت شده که استفاده بهینه تر از انرژی راهی بی نهایت موفق و کم هزینه برای کاهش تقاضای انرژی است. ابزارهای خط مشی به شدت توسعه یافته و ثابت شدهای برای ارائه بازدهی بیشتر انرژی وجود دارد، مانند Ecodesign (طراحی زیستی) در اروپا و تاپ رانر (دونده برتر) در ژاپن. این ابزارها می توانند تغییر سوخت و مدیریت بهتر تقاضا را با کمک به تجمیع مقادیر بالاتر تامین متغیر برق پشتیبانی کنند.
وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن به عنوان بخشی از ریاست گروه G7، از آژانس بین المللی انرژی خواست ارزیابی خط مشی بازدهی انرژی در زمینه انتقال انرژی پاک را بررسی کند. هدف از این کار پشتیبانی از بحث ها میان کشورهای گروه 7 برای ارائه بینش ها و جهت گیری هایی برای برنامه انرژی و محیط زیست گروه 7 است.
این بروشور نشان می دهد چگونه خط مشی سنتی بازدهی انرژی در حال توسعه به سمت در نظر گرفتن جنبه های بازدهی انرژی در سیستم مانند انعطاف پذیری شبکه و کربن زدایی است.
این برنامه بینش هایی در مورد توسعه خط مشی در بیشتر کشورها ارائه می کند و تاثیرات احتمالی مقررات بازدهی انتقال انرژی را با نمونه هایی از سه بخش اصلی زیر بیان می کند:
- انعطاف پذیری تقاضا در لوازم خانگی و ساختمان ها
- استانداردهای اقتصادی سوخت خودرو
- انرژی صنعتی و گزارش دهی کربن
این بروشور یک پیش نویس برای نظرات است و هدف از آن گزارش طولانی تری است که بعدها در سال 2023 توسط آژانس بین المللی انرژی منتشر خواهد شد.
سیستم انرژی در حال تغییر
در چند سال گذشته، سیستم جهانی انرژی تغییرات شدیدی را در واکنش به رهایی از کووید 19 و افزایش فشارهای تامین انرژی در پی هجوم روسیه به اوکراین تجربه کرده است.
همزمان، سیستم های انرژی برای تامین جاه طلبی های اقلیمی صفر مطلق (Net Zero) (بدون دی اکسید کربن) دولت ها و جوامع متحمل تغییرات قابل توجهی می شود.
تحت سناریوی انتشار صفر کربن آژانس بین المللی انرژی تا سال 2050، که یک مسیر واقع بینانه و در عین حال چالش برانگیز به سما اهداف اقلیمی ارائه می کند، بازدهی انرژی کاربردهای نهایی جزء اصلی است. در این سناریو تلاش ها برای بازدهی انرژی پیش از همه قرار دارد، چون اینها بر اساس فناوری های ثابت شده آماده برای اجرا با هزینه کم هستند.
دیگر تدابیر سمت تقاضا هم کلید حمل و نقل انرژی پاک هستند، به ویژه تدابیری که کاربران نهایی را برقی می کنند، مانند خودروها و پمپ های حرارتی برای فضا و گرمایش فرآیندهای صنعتی.
تقاضای کمتر انرژی علاوه بر کند کردن تغییر اقلیم، امنیت انرژی را بهبود می بخشد و صورت حساب مصرف کنندگان انرژی را پایین تر می آورد.
حمل و نقل با انرژی پاک شامل جایگزینی فزاینده سوخت های فسیلی با برق تجدیدپذیر است. پیش بینی می شود در مدت 5 سال، انرژی های خورشیدی و بادی به بزرگ ترین منبع نصب شده برای شبکه های جهانی برق تبدیل شوند. تحت سناریوی انتشار صفر کربن، تا سال 2050 این دو فناوری با هزینه های نصب و اجرای پایین تر، منبع اصلی جهانی برق خواهند بود.
با این حال گسترش دیگر اشکال انرژی تجدیدپذیر، تامین برق را مطمئن تر خواهد کرد و بنابراین انعطاف پذیری برای حفظ کارکرد موثر شبکه ضروری خواهد بود.
بخشی از این انعطاف با تولید معکوس و ذخیره سازی فراهم خواهد شد؛ برای نمونه در سال 2050 در کشورهای پیشرفته، باتری ها نزدیک به یک چهارم انعطاف پذیری لازم و در بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه کمتر از آن را فراهم خواهند کرد. با این حال واکنش به تقاضا، بزرگ ترین بخش انعطاف پذیری مورد نیاز برای اطمینان از کاکرد کارآمد و کم هزینه شبکه را فراهم خواهد کرد.
انعطاف واکنش به تقاضا با سرعت بیشتر و هزینه کمتر از دیگر گزینه های انعطاف پذیری قابل اجرا است.
به طور خلاصه، خط مشی سمت تقاضا که شامل خط مشی بهینه سازی انرژی می شود، باید تکمیل شود تا به تامین انرژی پاک از طریق ارتقاء موارد زیر کمک کند:
- تغییر سوخت به ویژه برای کاربران متکی به سوخت فسیای به گزینه های مبتین بر برق، با فناوری هایی مانند خودروهای برقی و پمپ های حرارتی.
- انعطاف پذیری بیشتر تقاضای برق برای تطبیق بهتر با تامین متغیر. توانمندی برای انتقال تقاضا در زمان، بدون افت خدمات، سهم ارزشمندی در کارایی سیستم انرژی خواهد داشت.
بدون واکنش به تقاضا، انتقال انرژی پاک می تواند تاثیر وارون بر یکپارچگی و پایداری شبکه برق بگذارد. با این حال خط مشی های سنتی بازدهی انرژی در حال تکامل هستند تا از تغییر سوخت و انعطاف پذیرتر کردن تقاضا پشتیبانی کنند.
مقرراتی که قبلاً مبتنی بر کمینه سازی مصرف انرژی بود، در طول زمان به تمرکز بر کاهش انتشار کربن تغییر یافته است. برای نمونه استانداردهای اقتصادی سوخت به طور فزاینده بر پایه انتشار گازهای گلخانهای فرموله می شوند تا بازدهی انرژی خودرو، که مشوق هایی برای خودروهای برق فراهم می کند. به طور مشابه سیاست های بازدهی انرژی انعطاف پذیری و ملاحظات شبکه را در برگرفته و مورد توجه قرار می دهند. برای نمونه، برخی ایالت های آمریکا اهداف پیک تقاضا را به عنوان بخشی از الزامات بازدهی انرژی خود مدنظر قرار می دهند.
ارزیابی سیاست های بهینه سازی انرژی برای پشتیبانی از تغییر سوخت و پاسخ به تقاضا | |||
|
مقررات |
مشوق ها |
اطلاعات |
ساختمان ها |
مقررات ساختمانی
MEPS برای لوازم خانگی پاسخ به تقاضا |
الزامات بهینه سازی انرژی
|
مجوزهای عملکرد انرژی سوخت به گازهای گلخانهای |
حمل و نقل |
استانداردهای اقتصادی سوخت
|
طرح های مشوق تقاضا
|
برچسب انرژی
|
صنعت |
توافق های صنعتی
|
سوبسیدها، اعطای کمک
|
گزارش دهی کربن و انرژی
|
بخش های زیر نمونه هایی را در سه حوزه نشان می دهند: الزامات واکنش به تقاضا برای بهبود انعطاف شبکه برای ساختمان ها، مقررات مرتبط با اقتصاد خودروهای برقی در حمل و نقل، و سیستم های گزارش دهی در صنعت.
الزامات واکنش به تقاضا در ساختمان ها و تجهیزات
مقررات در تعداد در حال رشدی از کشورها در حال توجه به دربرگیری بهتر الزامات کارکرد واکنش به تقاضا در سیاست ها برای محصولات و ساختمان ها هستند. تقاضای انعطاف پذیری که در آن کاربران نهایی قابل کنترل هستند و در طول زمان مناسب است، شبکه را امن تر می کند و کارایی انرژی در سیستم را بهبود می بخشد.
برای رها کردن این قابلیت پاسخ انعطاف پذیر، تجهیزات خانگی و ساختمان ها باید قادر به پاسخ به تقاضا باشندو پروتکل های ارتباط باز خودکار یا کنترل شده از راه دور برای ایجاد امکان تبادل اطلاعات میان فعالان مختلف (مانند عاملان توزیع، تامین کننده ها و شرکت های خدمات انرژی) ضروری است. در حالی که برخی رویکردها مانند تله سوئیچ های رادیویی برای کنترل گرم کننده های آب گاهاً معمول بوده است، هم اکنون پروتکل های ارتباطی و فرآیندهای پیشرفته تر فرصت های جدیدی را با هزینه های کمتر فراهم می کنند. تامین کنندگان برق و آب یا گردآورنده های انرژی می توانند در زمکان واقعی از طریق یک دستگاه کنترل میانی مانند سیستم های خانگی مدیریت انرژی یا کنتورهای هوشمند با تجهیزات خانگی ارتباط داشته باشند و به طور مستقیم کارکرد آنها را تغییر دهند، یا برای شروع اقدام یک دستگاه خانگی اطلاعات (سیگنال قیمت، شدت انتشار کربن) ارسال کنند.
به طور ایدهآل تحهیزات آماده باید بتوانند با استفاده از یک پروتکل استاندارد شده که تعامل میان فناوری ها و زیرساخت های مختلف را ممکن می سازد، داده ها را ارسال و دریافت کنند. این امر امکان انتخاب دستگاه کنترل کننده، اتصال ساده آنها به هم، و هر تغییر لازم را برای مصرف کننده فراهم می کند.
کشورهای مختلف شروع به پیاده کردن سیاست هایی برای تشویق این نوع کنترل برای محصولات مصرف کننده انرژی و ساختمان ها نمودهاند. نمونه در زیر آمده است، مانند کشورهایی که پیشرو بررسی این مسائل هستند از جمله استرالیا، اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده.
نمونه تدابیر سیاست گذاری برای تشویق پاسخ به نقاضا
کشور |
کاربر نهایی |
خط مشی، توصیف |
و.ضعیت |
نوع |
اتحادیه اروپا |
ساختمان |
شاخص های آمادگی هوشمند EPBD تعیین مقدار قابلیت انعطاف پذیری انرژی ساختمان و نمایش ان به شکلی معنادار برای ذینفعان |
برنامه ریزی شده |
اطلاعات |
ایالات متحده آمریکا، کالیفرنیا |
ساختمان |
استانداردهای بهینه سازی انرژی ساختمان ها 2022 الزامات برای نصب سیستم های خودکار پاسخ به تقاضا برای گرمایش و سرمایش و همچنین روشنایی با استفاده از OpenADR که یک استاندارد مشترک باز برای ارتباط دو طرفه است |
در حال اجرا |
مقررات |
برتانیا |
همه لوازم خانگی |
سیستم های هوشمند و طرح انعطاف پذیری اجباری برای لوازم خانگی بزرگ برای تعامل با تامین کنندگان خدمات DSR |
برنامه ریزی شده |
مقررات |
اتحادیه اروپا |
همه لوازم خانگی |
دستور اجرایی برای تولید کنندگان لوازم خانگی هوشمند توسعه الزامات قابلیت همکاری تجهیزات |
برنامه ریزی شده |
مقررات |
استرالیا |
دستگاه های تهویه مطبوع |
GEMS الزامات برای دستگاه های تهویه مطبوع برای ثبت عمومی که «قادر به واکنش به تقاضا هستند یا نه». به وطر جداگانه از جولای 2023، تنها دستگاه های تهویه که الزامات قابلیت پاسخ به تقاضا را دارند، مجاز به شبکه توزیع برق جنوبی اسرتالیا هستند. |
در حال اجرا |
مقررات |
استرالیا |
دستگاه های تهویه مطبوع |
تهیوه هوای هوشمند PeakSmart متصدیان شبکه توزیع برق کوئینزلند تخفیف هایی برای مصرف کنندگانی ارائه می کنند که تهویه مطبوغ با کنترل های دیجیتال پاسخ به تقاضا نصب کنند. |
در حال اجرا |
مشوق |
کره جنوبی |
ساختمان ها و لوازم خانگی |
برنامه توقف انرژی برای پاسخ به تقاضای مسکونی از مصرف کننده های کوچک خانه های زیر 200 کیلووات. منابع مختلفی مانند روشنایی و لوازم خانگی هوشمند در سال 2022 در این طرح مشارکت داشتهاند. |
در حال اجرا |
مشوق |
توسعه سیاست هایی که پاسخ خودکار به تقاضا را تشویق می کنند، به پروتکل ها و قواعد ارتباطی وابسته است. گزینش هنجارها و استانداردهای کلیدی برای کنترل پشتیبانی و پاسخ به تقاضا در زیر فهرست شده است. توسعه این استانداردها کلید درک و گسترش تقاضای انعطاف پذیر است.
نمونه های استاندارد و هنجارها برای کنترل و نظارت بر تجهیزات
منطقه |
نام |
توصیف |
نوع |
اتحادیه اروپا |
هنجار EN 50631-1:2020: هنجارهای اروپایی |
کنترل و نظارت لازم برای دستگاه های خانگی را بیان می کند |
هنجار |
بریتانیا |
PAS 1878:2021 |
الزامات و معیار لوازم خانگی برای دسته بندی شن به عنوان هوشمند در مصرف انرژی |
هنجار |
استرالیا |
استاندارد پاسخ به تقاضای 4755 |
قابلیت و حالت های پاسخ به تقاضای لوازم خانگی و دستگاه های هوشمند |
استاندارد |
ایالات متحده |
ANSI/CTA-2045 |
یک واسط مدولار ارتباطی برای تسهیل ارتباط میان دستگاه های خانگی برای مدیریت انرژی |
استاندارد |
بین المللی |
IEC 62746-10-1 |
واسط باز سیستم پاسخ به تقاضا میان لوازم هوشمند خانگی، سیستم یا سیستم مدیریت انرژی و نهاد کنترل کننده |
استاندارد بین المللی |
ایالات متحده، ایالت کالیفرنیا |
لایحه سنا 49، استانداردهای لوازم خانگی با تقاضای انعطاف پذیر |
حاکم بر کمیسیون انرژی برای تطابق استانداردها برای لوازم خانگی جهت تسهیل گسترش فناوری های تقاضای هوشمند |
لایحه |
مقررات مرتبط با اقتصاد سوخت خودرو
بخش حمل و نقل از طریق بازدهی بهتر، کربن زدایی از سوخت، و الکتریکی شدن بیشتر، نقش خود را در حرکت به سمت انتشار صفر (کربن صفر) ایفا می کند. در سناریوی کربن صفر آژانس بین المللی انرژی، در سال خودروهای برقی 20% خودروهای روی جاده را تشکیل خواهد داد (در مقایسه با 1% امروز). بکارگیری خودروهای برقی به سرعت در حال افزایش است. در سال 2022 از هر 8 خودرو فروخته شده در جهان یک خود الکتریکی بوده و فروش واحد بین سال های 2020 و 2021 دو برابر شده است.
هم اکنون استانداردهای اقتصادی سوخت برای خودروها در چهل کشور وجود دارد. این استانداردها که در طول زمانه توسعه داده شدهاند، به طور فزاینده در برگیرنده پیش بینی هایی برای تسهیل جذب خودروهای برق و خودروهای دارای سوخت جایگزین هستند. رویکردهای مقرراتی عبارت بودهاند از:
- محاسبه انتشار صفر (کربن)- خودروهای برقی/هیدروژنی دارای انتشار صفر فرض می شوند.
- شمارش بیشتر- با استفاده از ضریب ها/اعتبارها (با نام های متفاوت در هر کشور)، هر خودرو هیدروژنی/برقی را می توان بیش از یک بار شمارش کرد.
ترکیب این دو پیش بینی سهم آنها در کل تجهیزات را افزایش می دهد. چون تاثیر خودروی برقی که دارای انتشار صفر فرض می شود، چند برابر می شود. در عمل، برابر مقررات تولید خودروهای برقی/هیدروژنی نسبتاً ساده تر می شود.
جدول زیر رویکردهای مورد استفاده در کشورهای انتخاب شده را به طور خلاصه توضیح می دهد. سازوکارهای محاسبه انتشار صفر و شمارش بیشتر در شش کشور از 7 کشور گروه هفت استفاده شده که شمارش اضافی در طول زمان کاهش یافته است. یک حرکت رو فزونی به سمت کاهش خودروهای معمولی وجود دارد و نیازمند این است که همه خودروهای فروش رفته تازه، خودروهای دارای کربن صفر باشند.
محاسبه در مقیاس گسترده تر، برای نمونه شناسایی انتشار کربن بالادستی در برق توسط دو کشور از اعضای گروه هفت استفاده می شود. «تحلیل چرخه عمر» روشی برای ارزیابی تاثیر زیست محیطی همه مراحل عمر خودرو است. درک بهتر از تاثیرات بالادستی و پایین دستی محصولات و خودروها به اطمینان از این که صرف جویی ها در انتشار در طول چرخه عمر خودرو بهینه می شود را تضمین می کند. تحلیل چرخه عمر با تغییر ترکیب خودروها و سوخت ها، اهمیت بیشتری خواهد یافت.
در حالی که مقررات سختگیرانه منجر به این شده که خودروها کارآمدتر شوند، اما با بزرگ تر شدن و قوی تر شدن خودروها، این دستاوردها خنثی می شود. در کل جهان این تغییرات 40% پیشرفت ها در اقتصاد سوخت در فاصله سال های 2019-2010 را خنثی کرده است. برای خودروهای برقی، افزایش اندازه خودرو الزاماتی برای باتری ها دارد که اندازه باتری ها در فاصله 2021-2015 تا 60% بیشتر شده و الزاماتی مانند افزایش تقاضا برای فلزات مورد استفاده در باتری (که آلایندگی زیست محیطی دارد) را در پی دارد.
|
|
معیارهای تسهیل خودروهای برقی |
معیارها برای به دست آوردن تاثیرات |
معیارهای اهداف خودروهای برقی |
|||||
شمول خودروهای برقی در مقررات |
نوع استاندارد |
خودروهای برقی بدون انتشار /بدون مصرف انرژی برشمرده می شوند |
شمول خودروهای برقی وزن بیشتری دارد |
محاسبه برق (بالادستی) مربوط به انتشار گازهای گلخانهای |
ZEV روش هایی را الزام می کند |
||||
اکنون/گذشته |
آینده |
اکنون/گذشته |
آینده |
اکنون/گذشته |
آینده |
اکنون/گذشته |
آینده |
||
کانادا |
محدودیت های انتشار گارزهای گلخانهای |
√ |
√ محدودیت |
√ |
|
√ وقتی حداکثر حاصل شود |
√ |
|
√ سطح وضعیت |
اتحادیه اروپا (فرانسه، آلمان، ایتالیا) |
انشتار دی اکسید کربن |
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
√ |
ژاپن |
رویکرد دونده برتر استانداردهای بهینه سازی سوخت |
|
|
√ |
√ (یازنگری) |
|
|
|
|
بریتانیا |
انتشار دی اکسید کربن |
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
√ |
ایالات متحده |
استانداردهای اقتصادی سوخت و محدودیت های انتشار گازهای گلخانهای |
√ |
√ محدودیت |
√ |
|
√ وقتی حد نصاب حاصل شود |
√ |
|
√ سطح وضعیت |
بیشترین دستاوردهای بهینه سازی با بسته های سیاست گذاری حاصل می شود که مقررات، اطلاعات و مشوق را ترکیب می کنند.
- در فرانسه مشوق های مالیاتی در انتشار دی اکسید کربن خودروهای مسافری جدید فروخته شده سهم دارد و مالیات آن حدود 9% کمتر از میانگین اتحادیه اروپاست. طرح پاداش-جریمه در سال 2020 تقویت شد و بیشنیه جریمه برای مصرف کننده های خودروهای جدید دارای آلایندگی بالا دو برابر شده و به 2000 یورو رسید.
- در آلمان از سال 2020، خودروهای دارای آلایندگی دی اکسید کربن بالا مالیات سنگین تری می پردازند.
- در کنیا، ترکیبی از مقررات (مانند محدودیت ها روی واردات خودرو) و مشوق های مالی موجب شده بازدهی میانگین خودرها 25% بیش از کشورهای مشابه باشد.
- در زلاند نو، پس از مطرح کردن طرح پاداش جرمه، سهم خودروهای برقی از 5 به 15% رسید.
- در نروژ نزدیک 90% فروش خودروها برقی است که کاربرد گسترده مشوق ها در کنار رویکردهای مقرراتی و اطلاعاتی را نشان می دهد.
- در فرانسه تبلیغات خودروهای دارای آلایندگی بیشتر از 2028 ممنوع خواهد شد.
سیستم های گزارش دهی صنعت
بخش صنعت به واسطه تنوعی معادل تنوع اقتصادی با کربن زدایی از فرآیندها مشکل دارد و هر شرکت از روش های مختص خود دفاع می کند. در نتیجه راه حل ها برای بهینه سازی انرژی و کربن زدایی هر شرکت مجزا خواهد بود. بنابراین مشکل سیاست گذاران تشویقی کردن تصمیمات صنعتی است که باید مسیری در جهت بهینه سازی انرژی و کربن زدایی بدون آسیب رسیدن به توان رقابت و نوآوری تعیین کند.
یک الزام اصلی برای هر تصمیم گیری سیاست گذاری موفق، اطلاعات قابل اطمینان است. چون در بیشتر اقتصادها صنایع بزرگ از مصرف کننده بزرگ انرژی هستند، تاثیر تصمیمات سیاست گذاری صنعتی قابل توجه است. برای دهه ها، کشورهای گروه هفت از سیستم های گزارش دهی استفاده می کردند که در آن صنایع از حدی به بالا باید مصرف انرژی خود را به طور منظم به دولت گزارش دهند. این اطلاعات به اطمینان از پایداری، دقت و قابلیت اطمینان ترازهای انرژی ملی کمک می کند و توسط دولت ها برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد سیاست ها استفاده می شود.
در زمینه تدابیر سختگیرانه تر برای کاهش تغییر اقلیم، گزارش دهی صنعت، تمرکز قوی تری را بر محاسبه انتشار گازهای گلخانهای ایجاد می کند تا بهبود امر در گذر زمان نظارت شود. به علاوه دولت های بیشتر مقررات افشاء عمومی اطلاعات را به اجرا می گذارند که می تواند شفافیت در فعالیت های شرکت را افزایش دهد.
در نهایت داده های جمع آوری شده را می توان در دامنه گسترده تر طراحی خط مشی و تصمیم گیری استفاده کرد. برای نمونه در حوزه های امنیت انرژی و تاثیر اقلیمی که در آن مدیریت تقاضای انرژی و کاربرد بهینه انرژی تصمیم گیری بر اساس داده ها را ممکن می کند، این اطلاعات نقش مهمی بازی می کند.
خط مشی گزارش دهی صنعتی می تواند در کنار خود چارچوب گزارش دهی، شامل تدابیری برای ایجاد ظرفیت در گزارش دهی انرژی و انتشار آلاینده ها شود. این امر به افزایش قابلیت اطمینان جمع آوری و گزارش دهی داده کمک مب کند و به سازمان در سمت عملکرد و به کل بخش صنعت بر حسب ارزیابی، محک زدن و رقابت سود می رساند.
ژاپن در فرآیند توسعه طرح گزارش دهی صنعتی است که تدارکات پاسخ به تقاضا، به ویژه توجه به مشکلات پیک تقاضای برق در مصرف انرژی صنعتی را ترسیم می کند. جدول زیر مروری برای طرح های گزارش دهی صنعتی در کشورهای گروه هفت و دیگر کشورها ارائه می کند.
مروری بر طرح های گزارش دهی صنعت در کشورهای گروه هفت و نمونه های دیگر
کشور |
نام مخفف |
سال شروع |
وضعیت |
حد آستانه گزارش دهی |
معیار حد آستانه |
معیار گزارش داده شده |
پیش بینی پاسخ به تقاضا |
افشاء عمومی اطلاعات |
||||||
|
|
|
|
محل |
سازمان ملی |
سازمان جهانی |
CO2 |
انرژی مصرف شده |
انرژی تولید شده |
CO2 |
انرژی مصرف شده |
انرژی تولید شده |
|
|
استرالیا |
NGER |
2007 |
در حال اجرا |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
خیر |
بله |
کانادا |
GHGRP |
2004 |
در حال اجرا |
✓ |
|
|
✓ |
|
|
✓ |
|
|
خیر |
بله |
ژاپن |
ECA |
1993 |
در حال اجرا |
✓ |
✓ |
|
|
✓ |
|
✓ |
✓ |
|
بله (یازنگری) |
بله |
کره جنوبی |
GHGES
|
2011 |
در حال اجرا |
✓ |
✓ |
|
✓ |
|
|
✓ |
✓ |
|
خیر |
بله |
ECR |
1980 |
در حال اجرا |
✓ |
|
|
|
✓ |
|
|
✓ |
|
خیر |
بله |
|
بریتانیا |
SECR |
2019 |
در حال اجرا |
✓ |
|
|
|
✓ |
|
✓ |
✓ |
|
خیر |
بله |
ایالات متحده |
GHGRP |
2009 |
در حال اجرا |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
|
|
✓ |
|
|
خیر |
بله |
کالیفرنیا |
CAGWSA |
2006 |
در حال اجرا |
✓ |
|
|
✓ |
|
|
✓ |
|
|
خیر |
بله |
آفریقای جنوبی |
NGERs |
2011 |
در حال اجرا |
✓ |
|
|
|
✓ |
|
✓ |
|
|
خیر |
خیر |
از بروشور تا گزارش کامل
این بروشور نمونه هایی از نحوه تکامل خط مشی بهینه سازی انرژی برای پشتیبانی از انتقال انرژی پاک ارائه می کند.
این بروشور در پیشرفت بحث های وزرای گروه هفت در آوریل 2023 تصویب شد. بعدها در سال 2023 گزارش طولانی تری توسعه داده و منتشر خواهد شد که چنین خواهد بود:
- نمونه های بیشتر و پیشنهادهایی ارائه شود که رویکرد آنها بخوبی در این زمینه و در چارچوب بسته سیاست ها جواب بدهد.
- مزایای بکارگیری بیشتر این سیاست ها که بازدهی کل سیستم را ورای بهینه سازی های کاربر نهایی بهینه می کند، توضیح دهد.
این گزارش طولانی تر شامل توصیه های مستقیم و بازخوردهایی از اعضای گروه هفت خواهد بود. برای جزئیات بیشتر و ارائه نظرات، لطفاً با energy.efficiency@iea.org تماس بگیرید.
آژانس بین المللی انرژی (IEA)
این پژوهش دیدگاه های روسای آژانس بین المللی انرژی را بازتاب می دهد، اما لزوماً دیدگاه های مجزای کشورهای عضو یا حامیان مالی یا همکاران را منتشر نمی کند. این پژوهش سهمی در ارائه توصیه های حرفهای در مورد هر مسئله یا وضعیت خاص ندارد. آژانس بین المللی انرژی در مورد محتوا هیچ تضمین، توضیح یا الزامی (در مورد کامل بودن یا دقت آن) ارائه نمی کند و مسئول هرگونه کاربرد یا تکیه بر این پژوهش نخواهد بود.
دارای تائیدیه تحت گواهی بین المللی Creative Commons Attribution 4.0.
این سند و هر نقشه داخل آن بدون پیش داوری در مورد وضعیت یا حاکمیت بر هر قلمرو ارائه می شود تا محدودیت در مورد پیشروان بین المللی و نام هر قلمرو، منطقه یا شهر را بردارد.
همه مطالب ارائه شده در آمارها و جدول ها از داده ها و تحلیل آژانس بین المللی انرژی ارائه می شود، مگر این که ذکر شده باشد.
انتشارات آژانس بین المللی انرژی